‘Tot in de toekomst, tot in Groningen!’

‘Tot in de toekomst, tot in Groningen!’

Ondernemen

‘Van Den Haag naar Groningen, rij je in nog geen 2,5 uur jaren de toekomst in!’ Het klinkt misschien wat overdreven, maar volgens de initiatiefnemers van de campagne ‘Welkom in Cyberspace’ is er geen woord van gelogen. ‘Elke stad heeft zijn focus en Groningen is dé digitale stad van Nederland’, zo klinkt het vol zelfvertrouwen.

De initiatiefnemers van de ambitieuze campagne zijn de Noordelijke Online Ondernemers (NOO), Founded in Groningen, Samenwerking Noord en Groningen Digital Office, verenigd in Cyberspace HQ. Samen vertegenwoordigen zij zo ongeveer de volledige Groningse digitale sector. Via de website WelkominCyberspace.nl eist die nu een flinke rol op in de technologische ontwikkeling van ons land. ‘Dit is een site over de toekomst. De toekomst van Groningen, die van Nederland en zelfs een beetje die van de wereld’, zo richten de Groningers zich tot minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer. ‘Tot in de toekomst, tot in Groningen, tot in Cyberspace.’

Hoe ‘over the top’ het misschien ook mag klinken, de bewering dat Groningen de meest digitale regio van Nederland is, valt met voldoende cijfers te staven. Zo domineren noordelijke internetbedrijven jaar op jaar de Deloitte Fast50: de graadmeter van de Nederlandse tech-industrie. ‘Met gemiddeld acht noteringen, waarvan drie in de top 10 van snelst groeiende bedrijven, doen wij Groningers het in verhouding flink beter dan Amsterdam. En ook Eindhoven - dat meer high-tech embedded technologie georiënteerd is dan internet-minded - zetten we op grote afstand’, aldus Cyberspace HQ.

“Met de sterke digitale sector van Groningen hebben we goud in handen om onze industrieën te moderniseren en klaar te stomen voor de toekomst’, aldus de campagne, die heel toepasselijk in een vroeg-digitaal 80’s-jasje is gehesen. ‘Een sociale digitale toekomst. Een toekomst met een digitale overheid. En een economisch digitale toekomst. Een veilige toekomst. Voor de wereld.’

‘Nederland heeft grote groeiambities. Om die ambitie waar te maken is ruimte nodig, zo stellen de initiatiefnemers. ‘In Groningen hebben we letterlijk alle ruimte voor groei, voor experiment en voor ondernemen. Ook digitaal lopen we voorop met onze innovaties, bedrijven en ons digitale ecosysteem. We hebben dus fysiek en digitaal de ruimte.’

Groningen kan daardoor een belangrijke rol spelen in de verdere digitalisering van het MKB, het overheidsapparaat en de maatschappij in zijn geheel, zo is de gedachte. Op al deze gebieden biedt de Groningse digitale sector dan ook zijn kennis, ervaring en kunde aan.

Voor meer informatie over de campagne en de toekomstscenario’s, kijk op welcomeincyberspace.com