Zoek op de website
‘Groningen heeft internetondernemers gigantisch veel te bieden’

‘Groningen heeft internetondernemers gigantisch veel te bieden’

Werken & Wonen

23-09-14

‘Het ondernemingsklimaat voor innovatieve internetbedrijven is in Groningen top, we vergeten alleen vaak anderen daarvan te overtuigen.’ Dat zegt Tjitte Folkertsma, zelf succescol internetondernemer en bestuurslid van de Noordelijke Online Ondernemers (NOO), een netwerkclub die ook buiten het Noorden wil laten zien wat er in Groningen allemaal mogelijk is op het gebied van online ondernemen.

‘Als je een top 5 zou maken van de Nederlandse steden waar de meeste innovatieve internetbedrijven zitten, durf ik wel te stellen dat Groningen in de top 3 eindigt’, aldus Folkertsma, die zelf met zijn bedrijven MediaCT, Touch Kiosk en CoBrowser.net hard aan de weg timmert. ‘Wat te denken van bedrijven als iWink, Traffic4u, the Factor.e, Peperzaken en Jet Stream; allemaal uiterst succesvolle internetondernemingen die in Groningen gestart zijn. En dan zijn er ook nog veel bedrijven die wat minder op de voorgrond treden, maar net zo interessant zijn.’

Het netwerkplatform NOO heeft momenteel 28 leden. ‘Allemaal bedrijven die via online kanalen een omzet groter dan 1 miljoen euro realiseren en minimaal 10 medewerkers tellen’, aldus Folkertsma. ‘En dan staan er ook nog 6 bedrijven op de nominatielijst.’ Het bestuur van de Noordelijke Online Ondernemers heeft expres een grens getrokken qua grootte van de deelnemende bedrijven. ‘We willen echt op hoog niveau met elkaar overleggen. Daarvoor komen we zo’n vier keer per jaar samen. Onder het genot van een hapje en drankje wisselen we dan met elkaar van gedachten. Dat hoeft niet alleen te gaan over technische vraagstukken. Ook in andere facetten van de bedrijfsvoering kun je natuurlijk tips uitwisselen of samenwerkingsverbanden aangaan.’

Naast het vervullen van een netwerkfunctie, hoopt het bestuur met de NOO ook het Groningse vestigingsklimaat voor internetondernemingen te promoten. ‘Daar schieten wij noorderlingen nog weleens in tekort’, zo zegt Folkertsma. ‘Er is een bovenlaag van hele zichtbare bedrijven, maar er gebeurt hier zoveel meer. We hopen ook ondernemingen die niet zo graag op de voorgrond treden toch wat meer zichtbaar te maken. Wat dat betreft kunnen we nog wel wat leren van bijvoorbeeld Amsterdammers. Die durven vaak net even wat hoger van de toren te blazen dan de gemiddelde Groninger.’

Waarom Groningen net zo’n goede - of misschien zelfs wel betere - voedingsbodem voor succesvolle internetondernemingen is als de Randstad? ‘Ten eerste is dat natuurlijk de aanwezigheid van de Rijksuniversiteit Groningen’, aldus Folkertsma. ‘Die levert volop jong en intelligent personeel af.’ Maar ook de mentaliteit van de Groningers speelt een belangrijke rol. ‘De nuchterheid wordt zeer op prijs gesteld, maar ook het feit dat werknemers hier een stuk trouwer zijn. Veel jonge professionals in de Randstad hoppen al na één of twee jaar naar een nieuwe werkgever. Dat is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor de continuïteit van je onderneming. In Groningen zijn de dienstverbanden gemiddeld gelukkig een stuk langer en kun je dus veel beter iets opbouwen.’

Door de bescheidenheid die in de aard van veel Groningers besloten ligt, zijn die belangrijke pluspunten van Groningen niet bij iedereen bekend. ‘En daar proberen we met de Noordelijke Online Ondernemers dus iets aan te veranderen'.

Meer lezen?