Groninger platteland ‘walhalla’ voor online ondernemers

Groninger platteland ‘walhalla’ voor online ondernemers

Werken & Wonen

Het aantal online ondernemers in de provincie Groningen groeit snel. Inmiddels is 42 procent van alle ondernemers in de detailhandel in Groningen actief met een webshop. Om meer bekendheid te geven aan de kansen om succesvol digitaal te ondernemen heeft de Kamer van Koophandel Noord-Nederland medewerking verleend aan bijeenkomsten die werden georganiseerd door het Dagblad van het Noorden en de Hanzehogeschool.

‘Ga online, sluit je gewone winkel niet, maar doe het er naast!’ Dat is de boodschap van Ari van Essen, een van de online-winkeliers van het eerste uur op het Groninger platteland. Hij zegt dat in het tijdschrift Eigen Bedrijf, een uitgave in samenwerking met de Kamer van Koophandel.

Ari van Essen uit Winneweer begon al zeventien jaar geleden, in 1994, met een eigen webshop. Aanvankelijk om BMW-onderdelen te verkopen, maar nu heeft Van Essen in zijn bedrijf Winparts twintig mensen op de loonlijst staan. Via zijn webshop kan men een paar honderdduizend auto-onderdelen bestellen. De webshop van Winparts trekt circa tweehonderdduizend pageviews per dag.

Volgens Ari van Essen, die zijn bedrijf runt samen met zijn broer Meinard, is het Groninger platteland zeker aantrekkelijk om een bedrijf te starten. ‘Er is makkelijk aan bedrijfsruimte te komen en in dit gebied is ook nog gemotiveerd personeel te vinden’, zo laat hij weten.

De gebroeders Van Essen raden alle ondernemers in Groningen die nog geen webwinkel hebben aan, om digitaal actief te worden.’Het is er nooit te laat voor’, aldus de succesvolle online-ondernemers van het Groninger platteland.