Nieuwe Top Dutch-campagne: billboards en voicemailberichten voor Elon Musk

Nieuwe Top Dutch-campagne: billboards en voicemailberichten voor Elon Musk

Werken & Wonen

Top Dutch heeft onder de titel 'Electrify' opnieuw een opvallende campagne gelanceerd. Daarin wordt nogmaals de aandacht gevestigd op de (duurzame) kansen die Noord-Nederland biedt aan het internationale bedrijfsleven. Het in 2017 opgerichte initiatief richt zich via billboards in Silicon Valley op ludieke wijze tot topman Elon Musk van Tesla; niet alleen om hem persoonlijk te bewegen zijn Europese gigafactory in het Noorden te bouwen, maar ook om de aandacht van de rest van de wereld te vestigen op de duurzame ambities van de regio.

'Uit een steekproef bij 400 werkgevers in Noord- Nederland bleken 300 bedrijven van plan te zijn hun autovloot te elektrificeren', zegt Henk Brink, gedeputeerde van de provincie Drenthe. 'Een paar belrondjes en we kwamen al op 20.000 auto’s, bijna een miljard dollar aan handelswaarde. En dit is nog maar het begin. Daar kan geen ondernemer nee tegen zeggen, toch?'

Naast producent van luxe elektrische auto's is Tesla ook producent van zonnepanelen. En ook daar liggen voor Musk en de zijnen kansen in Noord-Nederland, zo wijst de Top Dutch-campagne fijntjes aan. 'In onze regio zijn veel initiatieven rond het bouwen van zonneparken. We hebben deze initiatieven gebundeld onder de naam Top Dutch Joint Solar Array. Met 1,75 GW geplande capaciteit wordt dat het grootste zonnepark ter wereld”, aldus de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns. “Er moeten nog zo’n 5 miljoen zonnepanelen worden aangeschaft, dat vertegenwoordigt een handelswaarde van wel anderhalf miljard dollar.'

'Als groenste stopcontact van Europa willen we graag samenwerken met ondernemingen zoals Tesla', zegt Wubbo Everts van de NOM. 'We vroegen ons af: hoe kunnen we ze nog meer verleiden, waar heeft zo’n ondernemer het meest behoefte aan? Het antwoord is handel.'

Billboards
Om deze kansen onder de aandacht te brengen lanceert Top Dutch een nieuwe campagne. Rond het hoofdkantoor van Tesla in Palo Alto, Californië, komen billboards te staan die Elon Musk oproepen om naar de website TopDutch.com te gaan, Top Dutch te bellen en een bericht achter te laten. 'Druk 1 in het keuzemenu als je echt Elon Musk bent', zegt Sander de Rouwe, gedeputeerde van de provincie Fryslân. 'En druk 2 als je niet Elon bent, maar wel een boodschap voor hem of de Top Dutch-regio wilt achterlaten, of een ander ludiek bericht wilt inspreken.'

'Het liefst zien we dat Tesla hier die Gigafactory bouwt, maar alleen zonnepanelen en auto’s leveren mag ook', zegt TT-voorzitter Arjan Bos. Toch wordt niet alleen Elon Musk uitgenodigd om handel te drijven met de regio. 'Iedereen die zonnepanelen en elektrische auto’s produceert en zo een bijdrage kan leveren aan verduurzaming van onze regio, is van harte welkom.'

Deze campagne - codenaam Electrify - is de laatste die gericht is op Tesla. Top Dutch focust zich de komende twee jaar met andere campagnes op een nieuwe ambitie: Noord-Nederland als vierde mainport van Nederland profileren op het gebied van vergroening en digitalisering.