Tram moet dichtslibben Groningen voorkomen

Tram moet dichtslibben Groningen voorkomen

Werken & Wonen

In Groningen en omliggende gemeenten zoeft over vier jaar waarschijnlijk weer een tram. Een supermoderne Regiotram wel te verstaan, die niet alleen doorrijdt tot aan de Grote Markt, maar die ook plaatsen als Hoogezand en Assen met Groningen moet gaan verbinden. Wat het college van B en W van Groningen betreft is de komst van deze tram al zeker, en moet er nu alleen nog gesproken worden over de vraag welk tracé het meest aantrekkelijke is. Om de discussie daarover te bevorderen stond Groningen in de maand juni volledig in het teken van discussies over de komst van de tram. De aanleg vergt een investering van zo’n 150 miljoen euro.

Begin juni was er in Groningen een grote manifestatie, gewijd aan de komst van de tram. “Stap in, denk mee”, was de titel van die manifestatie, die werd gehouden in de Martinikerk. Volgens mr. M. Olman, directeur van het project RegioTram, dat de komst van de tram naar Groningen moet voorbereiden, is de komst van de tram nog niet helemaal een uitgemaakte zaak. Vooruitlopend op het definitieve ‘go’ of ‘no go’ moment zet hij, samen met een tiental medewerkers, alle feiten en de voor- en nadelen van een Regiotram systematisch op een rij. Uiteindelijk zal het aan de gemeenteraad zijn om een besluit te nemen over de komst van de tram.

Het project RegioTram moet onderzoek doen naar de aanleg van een eerste tramlijn van het Hoofdstation naar het Zernikecomplex. Op de tweede plaats moet bekeken worden of die eerste lijn past in een groter geheel van het concept van een Regio Tram. ‘Dat laatste betekent dat de tram in de toekomst moet kunnen worden doorgekoppeld naar de regio, en omgekeerd. Het is dus geen puur stad-Groningse aangelegenheid. Het moet geen eenzame lijn worden, maar onderdeel van een groter geheel, waarbij de stad aan de regio gekoppeld wordt. Dat betekent dat het gaat om een speciaal type tram: een regiotram is langer, breder en rijdt sneller dan een gewone stadstram. Dat heeft onder meer te maken met veiligheid, want een regiotram moet ook over bestaand spoor kunnen rijden’.