Forse groei voor Groningse TakeAware: “vraag naar duurzame disposables exponentieel gestegen”
Nog geen half jaar geleden zag TakeAware het levenslicht en nu al heeft het stad-Groningse bedrijf meer dan een miljoen omzet, en wordt er met 15 mensen hard gewerkt aan het succes van TakeAware. TakeAware is specialist in duurzame disposables en heeft daarmee de wind in de zeilen: sinds 1 juli van dit jaar is de SUP-wet van kracht die het gebruik van een aantal single use plastics verbiedt. De vraag naar duurzame wegwerpproducten is daarmee ‘exponentieel’ gestegen. “En dat is nog maar het begin”, zegt commercieel directeur Erwin Dijksta.
Om bij het begin te beginnen: “er was een hele markt te winnen.” Want uit eigen onderzoek was gebleken dat er een jaar geleden, ondanks de toen nog naderende SUP-wet, amper aanbieders van duurzame disposables waren. “En de duurzame varianten waren vaak ook nog eens vele malen duurder dan de milieubelastende plastic variant”, vat Dijksta de conclusies samen.
Duurzaam en betaalbaar
“TakeAware maakt en verkoopt duurzame, maar tegelijkertijd ook heel betaalbare disposables”, zegt Dijkstra. “Wij ontwikkelen en produceren onze producten zelf, onder andere in Baflo, en leveren vervolgens ook rechtstreeks aan de klant. Dat maakt het dus dat wij onze producten, zonder tussenkomst van andere partijen, heel betaalbaar kunnen aanbieden, tegen een eerlijke prijs.”
Neem daarbij de SUP-wet die sinds juli van dit jaar van kracht is en je snapt: TakeAware groeit tegen de klippen op. Want: sinds juli is het verboden om bepaalde plastic wegwerpproducten te verkopen. Dat geldt bijvoorbeeld bordjes, bestek, roerstaafjes en rietjes en ook voor drank- en voedselverpakkingen van foam.
Geen foam en plastic in het assortiment van TakeAware dus, maar wel onder andere hout, bamboe en producten van suikerriet, dat een restproduct is van rietsuiker. Vooral van suikerriet zijn de verwachtingen hooggespannen. “Bestek van hout is weliswaar het allergoedkoopst, maar dat vindt niet iedereen even prettig in het gebruik. TakeAware heeft een eigen, unieke oplossing ontwikkeld: bestekjes van suikerriet”, vertelt de directeur. “We zijn straks de eerste partij in Nederland die dit aanbiedt. Het is amper duurder dan hout, circulair en dus super duurzaam en ook nog eens prettig in het gebruik”, somt hij de voordelen op. Ook maaltijdbakjes van suikerriet vind je in het assortiment van TakeAware. “Een ideaal materiaal, want het isoleert perfect, is stevig én het kan in de magnetron. Andere hardlopers binnen ons assortiment zijn hamburgerbakjes, papieren tasjes en kartonnen salade bowls.”
Marktleider
TakeAware bestaat nog geen jaar, en toch komt de omzet al ver boven de miljoen uit. En het einde van die groei is nog lang niet in zicht, bezweert Dijkstra. “De wetgeving op het gebied van SUP’s wordt komende jaren steeds verder uitgebreid. Nu nog geldt het verbod op plastic alleen voor onder andere rietjes, maar over een paar jaar is de verkoop van vrijwel alle plastic wegwerpartikelen verboden.
En daar spint TakeAware flink garen bij. “Ik verwacht dat we over jaar of 5 marktleider zijn”, zegt de directeur. “Wij onderscheiden ons echt op leverbetrouwbaarheid omdat wij gigantische voorraden aanhouden. Daarnaast denken wij proactief mee met de ondernemers. Omdat er zoveel verschillende producten worden aangeboden zit in het advies echt het verschil. Bovendien laten we zien dat duurzaam niet altijd duur hoeft te zijn.” Dat, in combinatie met de SUP-wet, leidt ertoe dat de groei elke maand exponentieel is. Nu al verkopen we tienduizenden verschillende soorten kartonnen snack- en patatbakjes per maand en de vraag zal de komende jaren alleen maar toenemen”, zo vermoedt hij. De focus ligt komende jaren voornamelijk op de Benelux. “Hier zijn nog veel ondernemers die wij hapje voor stapje kunnen verduurzamen.”
Pretparken
Want ook al zit het hoofdkantoor van TakeAware in Groningen – aan de Hoge der Aa om precies te zijn – de klanten bevinden zich in het hele land, en zelfs daarbuiten. “We leveren onder andere aan snackbars, pretparken, restaurants en ook steeds meer ziekenhuizen serveren de menu’s voor hun patiënten en personeel in duurzame verpakkingen.”