Marketing Groningen
‘Er gaat niets boven Groningen’, een van de meest bekende slogans voor regiomarketing in Nederland. Sinds 2003 is Marketing Groningen de hoeder van deze slogan. Door middel van campagnes, online kanalen en de Groningen Store zetten zij Groningen op een positieve manier op de kaart. Dit allemaal door samen te werken met bewoners, bedrijven en beleidsmakers.
Het op de kaart zetten van Groningen doen ze op een typisch Groningse manier. Niet over de top, maar nuchter. Hiervoor ontwikkelde Marketing Groningen in 2019 het Merk Groningen. Bestaande uit een eigen lettertype, Gronika, en een kleurenpalet met Groningse kleuren. Van het roze uit de schilderijen van De Ploeg tot het goudgeel van het graan in Oldambt. Op hun kanalen zetten ze vooral de Groninger ondernemers in het zonnetje. Niet de grote partijen of ketens die je overal al ziet, maar juist de kleinere ondernemers die Groningen tot Groningen maken. Ook in de Groningen Store (VVV) verkoopt men voornamelijk producten die gemaakt zijn door Groninger ondernemers.
Marketing Groningen denkt niet alleen aan de wereld van vandaag, maar ook aan die van morgen. Zij zien Groningen als dé plek van de toekomst en dé plek voor positieve groei. Natuurlijk wel op duurzame wijze. “Wij hebben hier geen zin in massatoerisme. We moeten een balans hebben die zich verhoudt tussen dat wat het gebied aankan qua bezoekers en de natuur.” vertelt directeur Barbara Risselada van Marketing Groningen. “Iedereen moet er profijt van hebben, de inwoners ook. We willen dus zeker toerisme, maar we willen niet overlopen worden.”
Wat Groningen zo mooi maakt? Daar hebben ze bij Marketing Groningen natuurlijk snel een antwoord op. De combinatie van het eeuwenoude cultuurlandschap in de provincie en het bruisende leven in de stad. Hier heb je de ruimte om te groeien en heerst een aanpakkersmentaliteit.