Projecten en innovaties
voor de omslag van fossiele naar duurzame energieWaterstofnetwerk voor Europese distributie
GasunieGasunie werkt hard aan de groene toekomst. Het legt een landelijk waterstofnetwerk aan dat straks industriële clusters, opslaglocaties en afnemers direct met elkaar verbindt. 85% van huidige gasrotonde wordt hergebruikt om zo groene waterstof vanuit Groningen naar de rest van Nederland en Europa te laten stromen.
Bussen tanken bij waterstofstations
OV bureau, Qbuzz, ShellTwintig noordelijke streekbussen rijden inmiddels op groene waterstof. Vooral op langere afstanden waar elektrische bussen niet volstaan. Ze tanken aan de Peizerweg in Groningen. Hier realiseerde Shell het eerste operationele waterstofvulpunt speciaal ingericht voor bussen. De rest van Nederland volgt.
Zelfvoorzienend poppodium
EM2EM2 in Groningen is het eerste poppodium van Europa, dat zelfvoorzienend is in
stroomopwekking -en opslag. Op het dak van de evenementenlocatie zijn onlangs zonnepanelen geïnstalleerd. Een flinke investering, maar daardoor is EM2 nu wel een duurzame evenementen locatie die ruimte biedt aan bedrijven met groene ambities die een impact-neutrale bedrijfsvoering nastreven.
Waterstof van 43.000 zonnepanelen
Holthausen Energy Points en Century AutogroepHet wagenpark van de gemeente rijdt steeds meer op groene waterstof. De vrachtauto’s, veegwagens en busjes kunnen op eigen terrein waterstof tanken of snelladen bij het openbaar waterstoftankstation in Groningen. De waterstof wordt geproduceerd in een bijgelegen electrolyzer. De energie komt van 43.000 zonnepanalen op steenworp afstand. Hoe schoon wil je het hebben?
HEAVENN project
QbuzzIn het HEAVENN project, gestart in 2020 en lopend tot 2027, doet de gemeente Groningen in samenwerking met andere Europese steden ervaring op met waterstof in het vervoer. Dit project is gericht op het stimuleren en inzetten van duurzaam vervoer op waterstof en elektriciteit. Het wagenpark van de gemeente Groningen omvat in 2024 bij elkaar 18 op waterstof aangedreven voertuigen: 6 vuilniswagens (met plannen voor uitbreiding naar 10), 1 kolkenwagen, 4 straatvegers, 5 personenauto’s en 2 bestelwagens.
Qbuzz, het regionaal openbaar vervoerbedrijf, rijdt met 23 waterstofbussen in de provincie Groningen en Drenthe als onderdeel van hun duurzaamheidsstrategie om het openbaar vervoer te verduurzamen. De inzet voor de HEAVENN-doelstellingen was voor de Europese Unie aanleiding Noord-Nederland tot de eerste Europese Hydrogen Valley uit te roepen.
Hydrogen Valley Campus Europe
Groningen is met haar vele kennis-, onderzoek- en onderwijsinstellingen het centrum van waterstofkennis en innovatie in Noordwest-Europa. Hier werken we aan de Hydrogen Valley Campus Europe: een overkoepelend (internationaal) programma dat waterstofcurricula creëert die verschillende niveaus (MBO, HBO en WO) en verschillende disciplines bij elkaar brengt. Ook ontwikkelen we een sterk kennisecosysteem en robuuste R&D-innovatie-programma’s vanuit onderzoeksorganisaties zoals ENTRANCE en New Energy Academy zodat vraagstukken omtrent de waterstoftransitie snel worden opgepakt. Vanuit ‘Waterstof Werkt’, dat de basis vormt voor het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen in Noord-Nederland met betrekking tot waterstof, werken we aan het opleiden van human capital voor toekomstige banen.
Resato Hydrogen Technologies
Het bedrijf Resato in Assen is gespecialiseerd in hogedruksystemen en ontwikkelt sinds een aantal jaren op de ontwikkeling van waterstof-tankstations. Bij de Resato tankstations zijn compressoren, opslagtanks en dispensers geoptimaliseerd volgens strenge veiligheidsnormen. Het tankproces is volledig geautomatiseerd om lekkages of explosies te voorkomen. Waterstof wordt doorgaans, ook op het waterstoftankstation in Groningen, getankt op 350 bar voor zwaar transport en 700 bar voor personenauto’s, afhankelijk van het voertuigtype. Vanuit Noord-Nederland heeft Resato inmiddels zoveel succes behaald dat ze hun activiteiten hebben uitgebreid naar België, Zweden, Denemarken en Duitsland. Ook hebben ze plannen om waterstof-tankstations aan te leggen in Frankrijk en IJsland.
Groningen Seaports
Groningen Seaports speelt een sleutelrol in de aanlanding van elektriciteit van grootschalige windparken op de Noordzee en de omzetting naar (groene) waterstof in electrolyzers. De haven ontwikkelt zich tot een ‘hydrogen port’, door samen te werken met industrie en overheid aan waterstofprojecten voor productie, opslag, distributie en gebruik van waterstof in de industrie en transportsector, met tankstations voor schepen en zwaar transport. Met de aansluiting op een internationale waterstof-backbone ontwikkelt Groningen Seaports zich tot een internationale hub voor waterstofexport. In 2022 is, in slechts 6 maanden, in de Eemshaven een LNG-terminal aangelegd, die in de toekomst mogelijk ook kan worden gebruikt voor waterstofimport.
Warmtestad Groningen
De productie van (groene) waterstof biedt kansen voor het verduurzamen van de warmtevoorziening van de stad en regio in Groningen. Warmtestad is een publieke samenwerking tussen de gemeente Groningen en Waterbedrijf Groningen, opgericht om duurzame warmte-oplossingen te bieden voor huishoudens en bedrijven. Het doel is om huishoudens op een betaalbare manier van duurzame warmte te voorzien via warmtenetten die gebruikmaken van verschillende bronnen, zoals restwarmte van datacenters, electrolyzers en zonne-thermieparken. Restwarmte uit waterstofproductie heeft veel potentieel om het warmtenet van Groningen te verduurzamen, en Warmtestad kan hierbij een centrale rol vervullen.
Groningen Airport Eelde
Groningen Airport Eelde wil in 2030 de duurzaamste luchthaven van Europa zijn op het gebied van waterstof, als GRQ Hydrogen Valley Airport. Het vliegveld is pionier in de verduurzaming van regionale luchthavens en richt zich op zonne-energie en waterstof voor luchtvaarttoepassingen, met als doel de CO2-uitstoot, geluidsoverlast en luchtvervuiling te verminderen. In 2023 werd een Ground Power Unit (GPU, aggregaat) op waterstof in gebruik genomen. Men experimenteert met het gebruik van waterstof voor oplaadstations en grondvoertuigen, zoals bagagetrekkers en pushbacktrucks. De luchthaven ontwikkelt zich als testluchthaven voor proeven met nieuwe vliegtuigen op waterstof. Groningen Airport Eelde werkt daarbij nauw samen met partners uit luchtvaart, energie, onderwijs en onderzoek om waterstoftoepassingen te versnellen.