050media: nuchtere kijk op online marketing
Het groeien gaat 050media zelf in elk geval goed af: opgericht in 2008, richtte het bedrijf zich met een klein team voornamelijk op het optimaliseren van websites voor zoekmachines. In de loop van de tijd groeiden die opdrachten haast als vanzelf uit tot volledige e-commerce-projecten, waarbij hele websites en webwinkels van de grond af werden opgebouwd.
‘In de loop der jaren heeft dat zich ontwikkeld tot twee teams: één voor online marketing en één voor webdevelopment, ‘Die teams houden we met opzet zo gescheiden mogelijk’, geeft Sebastian Bakker aan. ‘Volgens mij kun je alleen op die manier een echt full service-bureau zijn. Veel internetbureaus claimen alles in eigen huis te kunnen, maar vaak ligt de focus, of dat nu bewust of onbewust is, toch op één van die deelgebieden. Het andere sneeuwt daardoor ongewild toch vaak onder. Wij willen dat op deze manier zoveel mogelijk vermijden.’
De manier van werken levert in elk geval de gewenste groei op, zo blijkt wel uit het feit dat 050media inmiddels 25 mensen telt. ‘En nog steeds zijn we constant op zoek naar nieuw talent’, aldus Sebastian. ‘We werken bijvoorbeeld samen met de Hanzehogeschool en Stenden om talenten te spotten, zodat we ze intern trainingen aan kunnen bieden. Op die manier proberen we al vroeg toekomstige consultants te kiezen.’
Groei is volgens Sebastian namelijk niet mogelijk zonder verjonging. ‘Iedereen, dus ik ook, heeft een beperkte houdbaarheid. Zeker in een snelbewegende markt als de online marketing. De aanwas van jong talent is daarom erg belangrijk en gelukkig is dat in Groningen en omgeving volop aanwezig.’
Nog een voordeel van Groningen is volgens Sebastian, die zijn bedrijf niet voor niks naar het Groningse netnummer noemde, de lokale mentaliteit. ‘We staan als bureau echt met de poten in de klei. We doen niet alleen aan consultancy, we brengen de dingen die we adviseren ook op een nuchtere manier in de praktijk.’