Navigatie overslaan

Basis­school­leer­lin­gen krij­gen ener­gie-onder­wijs uit Groningen

Leerlingen van ruim veertig basisscholen in Noord-Nederland krijgen sinds kort energie-onderwijs. De Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool Groningen ontwikkelde een lespakket voor basisscholen waarin leerlingen alles te weten komen over de energietransitie.

Het programma bestaat uit voorleesboeken, proefjes en spelletjes en onderzoeksopdrachten. Zo krijgen leerlingen van groep 1 en 2 les uit het voorleesboek ‘De Superkar van Eiki en Oeki’. ‘Het boek gaat over twee eekhoorns die een kar hebben maar die ze niet aan kunnen drijven. In samenwerking met alternatieve bronnen krijgen ze de kar uiteindelijk wel vooruit’, vertelt schrijver en lector Folkert Oldersma van de Pedagogische Academie.

Met het lespakket wil Oldersma leerlingen zo vroeg mogelijk kennis laten maken met techniek en energietransitie. ‘Je ziet dat er grote en belangrijke beslissingen over energie gemaakt moeten worden. Dan kun je eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen om kinderen daarvan bewust te maken. Daarnaast willen we leerlingen ook in contact laten komen met techniek zodat ze daar, met het oog op het gebrek aan technisch personeel, later een interesse voor ontwikkelen’, aldus Oldersma.

Volgend jaar wordt het lespakket op ruim 100 scholen aangeboden. De bedoeling is om op den duur het pakket door het hele land te gaan geven. Ook zijn er plannen om op het voortgezet onderwijs kinderen in contact te laten komen met energie en techniek. ‘Het zou mooi zijn als het op den duur door heel Nederland wordt gegeven’, zegt Oldersma.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring