Navigatie overslaan

Brand Cre­a­ti­ves zet van­uit Gro­nin­gen de recla­me­we­reld op z’n kop

Misschien heb je nog nooit van Brand Creatives gehoord, maar het werk van het Groningse reclamebureau ken je zeker. Zat grote merken kloppen bij oprichter Bennie Bus, partner Rian de Boer en hun team van creatievelingen aan voor de meest uiteenlopende design- en marketingklussen, dus je kunt bijna niet om hun werk heen. ‘Onze werkwijze is net even anders dan bij de meeste bureaus’, verklaart oprichter Bennie Bus het succes. ‘We doen het zonder trafficlaag: iedereen die bij ons werkt, kan zich volledig focussen op het creatieve proces.’

Natuurlijk doet iedereen die een eigen bedrijfje begint dat met het volste vertrouwen er een succes van te maken. Maar dat Bennie Bus zeven jaar na de oprichting van zijn eenmansreclamebureautje leiding zou geven aan een tienkoppig team dat werkt voor grote merken als BNN/Vara, Coolcat, SMEG, Unicef, Sapph, Remia, Ziengs en De Hypotheker, had ‘ie zelf waarschijnlijk niet gedacht. ‘Ik heb de mazzel gehad dat ik met Coolcat al heel snel een grote klant binnenhaalde’, blikt de oprichter van Brand Creatives terug. ‘Met zo’n naam in je portefeuille wordt je direct al een stuk aantrekkelijker voor andere bedrijven.’

Maar de echte kracht van Brand Creatives zit ‘m volgens Bus in het feit dat zijn team de creativiteit van een groot reclamebureau koppelt aan de flexibiliteit en het prijsniveau van een freelancer. ‘Dat doen we door ons volledig op het creatieve proces te richten, zonder een tussenlaag van traffic managers. Omdat klanten zo direct contact hebben met de uitvoerende creatieven die mooie dingen voor ze maken, kunnen we superflexibel voor ze aan de slag’, zo legt Bus uit. ‘En omdat we die tussenlaag van traffic managers ontbreekt, hebben we veel minder overhead en kunnen we ook nog eens de prijzen laag houden.’

Maar een bedrijf met alleen maar creatievelingen, dat kan toch nooit goed gaan? ‘Dat was wat veel andere reclamebureaus in het begin ook dachten, maar ik denk dat we die inmiddels het zwijgen wel hebben opgelegd’, grijnst Bus. ‘Waar zij een hele tussenlaag van traffic managers aan het werk houden, hebben wij een slim systeem gebouwd dat voor een groot deel hetzelfde werk doet. ‘Die houdt alle deadlines en afspraken keurig voor je bij en trakteert je zelfs af en toe via een pop-up op een compliment als je lekker bezig bent. Want ik zie het niet alleen als mijn taak om voor blije klanten te zorgen, maar ook voor blij personeel.’

Die werkwijze legt het Groningse bureau duidelijk geen windeieren. Niet voor niks is Brand Creatives genomineerd voor een prestigieuze SAN ACCENT-award in de categorie ‘New Kid on the Block’. ‘Geweldig natuurlijk! Ook omdat er niet vaak Groningse bureaus worden genomineerd’, aldus Bus, die bewijst dat je niet in de Randstad hoeft te zitten om succesvol te zijn in de reclamebranche. ‘Onze klanten zitten overal, tot in Hong Kong. Dan maakt het echt niet meer uit waar in ons kleine landje je gevestigd bent.’

En dus blijft Brand Creatives een echt Gronings bedrijf. ‘We hebben zelfs de hele stad mogen aankleden voor Koningsdag! De gemeente was eerst met een Amsterdams bureau in zee gegaan, maar besloot later toch dat ze het motto ‘voor Groningers door Groningers’ volledig eer aan wilden doen. Het was inmiddels een beetje last minute, maar we hebben uiteindelijk wel iets heel tofs kunnen neerzetten. En dat het voor je eigen stad is, maakt het dan natuurlijk alleen maar gaver!’

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring