Navigatie overslaan

Coo­kingli­fe: Gro­ning­se inter­netwin­kel voor koken en tafe­len groeit als kool

De Groningse internetwinkel Cookinglife.nl heeft de wind straf in de zeilen. Waar tal van webshops het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden, heeft Cookinglife eerder het probleem dat het lastig is de onstuimige groei in goede banen te leiden. Bij Cookinglife - dat ook een fysieke winkel heeft in de Zwanestraat in hartje Groningen - kan men terecht voor alle zaken die te maken hebben met koken en tafelen, in de meest ruime zin van het woord. Keukengerei, servies, bestek, pannen, ovens, glaswerk of bakgerei: het is er allemaal.

‘We hebben het tij mee, want voor veel mensen is eten en drinken tegenwoordig heel belangrijk’, zo zegt Sebastian Bakker, oprichter en eigenaar van Cookinglife. ‘Mensen gaan graag uit eten, maar vinden het ook heerlijk om zelf iets bijzonders te maken en dat anderen voor te schotelen. Met Cookinglife spelen we daar niet alleen op in, maar houden we ook rekening met modetrends. Dat lijkt een schot in de roos te zijn geweest.’

Maar mogelijk is er ook een andere verklaring voor het succes. Want Sebastian Bakker is een ervaren ondernemer, die ook eigenaar is van het bedrijf 050media.nl, dat bedrijven, met name in het mkb, helpt op het gebied van online marketing en webontwikkeling. Bij dit bedrijf werken 35 mensen.

‘Ik werk met veel plezier voor 050media.nl. Maar in 2012 bedacht ik samen met een vriend, Henk Jan Bijmolt, dat we ook wel eens wat anders wilden dan anderen adviseren, en ook wel eens zelf met de poten in de klei wilden staan. Zo zijn we Cookinglife gestart als een soort side project.’ In Cookinglife kon Bakker al z’n kennis over het stimuleren van webwinkels toepassen.

En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want Cookinglife groeit inmiddels sneller dan 050media, en telt ook al 35 medewerkers. Eind 2016 werd het in Groningen bekende Woldring Porselein overgenomen. Het jaar daarop groeide Cookinglife zo hard dat even een pas op de plaats gezet moest worden om de zaak organisatorisch beter te kunnen behappen. Die groei is trouwens wel opmerkelijk omdat er veel concurrentie is in de markt van producten voor koken en tafelen. Maar Cookinglife heeft als voordeel dat er snel kan worden ingespeeld op modetrends, en dat er een combinatie is van een fysieke winkel en een webshop.

‘We hebben de zaak organisatorisch nu beter voor elkaar. We kunnen ons nu verder ontwikkelen. Volgend jaar, 2019, hopen we in de Randstad onze tweede fysieke winkel te kunnen openen.. Dit jaar zijn we ook actief geworden in Duitsland en dat gaat boven verwachting. Ik verwacht door de grote groei dat we in 2020 meer omzet in Duitsland behalen dan in Nederland’, vertelt Sebastian.

Wat vindt hij nu leuker om te doen: zijn bedrijf 050media.nl of Cookinglife?
‘Ja, lastige vraag! Het antwoord is dat ik het allebei even leuk vind. Het houdt mij persoonlijk scherp wanneer ik mij dan met de ene, en dan met de andere bezighoud. Dat maakt het afwisselend, en afwisseling houdt mij scherp. De komende maanden, rond de feestdagen, ben ik vooral actief voor Cookinglife, en in januari zet ik me weer meer in voor 050Media.nl. Uitdaging en dynamiek genoeg voor mij in het verschiet dus!’, aldus Sebastian Bakker.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring