Navigatie overslaan

Data­pro­vi­der: Wij stil­len de data­hon­ger van gro­te bedrijven’

Begin april won Christian Branbergen, eigenaar van Dataprovider, de Paul Dijkstra Award. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Commercieele Club Groningen en de Jongeren Commercieele Club aan een veelbelovende en innovatieve jonge ondernemer. En hoewel Branbergen voornamelijk in het buitenland succesvol zaken doet, begon het succes allemaal in Groningen.

'Van oorsprong komen wij allemaal uit Groningen, het is hier allemaal begonnen', zegt Branbergen trots. 'We werken voornamelijk voor klanten in het buitenland. Hier in Noord-Nederland heb je gewoon niet zoveel hoofdkantoren van grote bedrijven; en dat zijn nu precies de bedrijven waar wij voor werken. Daarbij komen heel veel grote nieuwe bedrijven niet uit Nederland.'

Maar niet getreurd, Branbergen heeft zich niet voor niets in Groningen gevestigd. 'We opereren nog steeds vanuit de Mediacentrale hier in Groningen en we zullen hier voorlopig ook wel niet weg gaan. Het is hier een optimale regio voor IT-ondernemingen. Er wonen veel hoogopgeleide mensen, er is een universiteit en de infrastructuur is van een hoog niveau.'

Dataprovider heeft die IT-kennis hard nodig. 'Wij zijn namelijk een bedrijf dat alle mogelijke data van bedrijven verzameld via het internet. Vervolgens structureren we die data zodat ze gemakkelijk doorzoekbaar zijn. Eigenlijk zijn wij een soort super-Google! Met het verschil dat Google altijd alleen het beste resultaat weergeeft. Bedrijven willen juist alle beschikbare resultaten en die kunnen wij ze leveren.'

Al deze minutieus gestructureerde data verkoopt Dataprovider door aan grote bedrijven. Branbergen: 'We stillen de datahonger van veel bedrijven en daarvoor gebruiken we het internet als bron. Wij herkennen alle informatie. Onze systemen herkennen en downloaden vier miljoen websites.' Ook houden de ‘robots’ van Dataprovider al de verkregen data up-to-date. 'Ons systeem ververst alle informatie op zeer korte termijn.'

Ondernemingen en bedrijven kunnen een abonnement nemen om gebruik te maken van de zoekmachines van Dataprovider. 'We werken samen met zeer grote bedrijven als LinkedIn en Yellowpages. Zij kunnen op zoek naar gefilterde en specifieke data die ze nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. Voor hen geldt: data en kennis is macht. En dat door simpelweg slim gebruik te maken van het internet!'

Op de vraag of Branbergen na het winnen van de Paul Dijkstra Award en het succes van Dataprovider eventjes wat gas terugneemt, antwoord hij resoluut: 'Nee, nee, nee, ben je gek! Internet is wat ons betreft de nieuwe olie en wij zijn de nieuwe Shell. We zijn de laatste twee jaar hard gegroeid, maar er is nog zoveel te doen.'

En dat allemaal vanuit de Mediacentrale in Groningen. Branbergen heeft het naar z’n zin in noorden: 'Ik ben tevreden over het ondernemersklimaat in Groningen. Wel moet Groningen zich blijven ontwikkelen als ICT-stad. We moeten niet alleen maar proberen om grote bedrijven hierheen te halen, maar vooral zorgen dat veel bedrijfjes in Groningen beginnen. Deze bedrijven zullen zich beter binden aan de regio dan bijvoorbeeld Google. Die willen ergens vooral zo goedkoop mogelijk zitten.'

De Groningse politiek moet daarom een zo goed mogelijk klimaat scheppen voor beginnende ondernemers, de zogenoemde start-ups. 'Er moeten geen belemmerende factoren zijn die starters tegenhouden. De politiek moet zich niet bemoeien met IT-bedrijven, maar enkel goede randvoorwaarden scheppen voor deze creatieve en innovatieve ondernemingen. We moeten ons blijven presenteren als IT-stad!'

www.dataprovider.com

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring