‘De ambities van Groningen en die van TKP passen perfect bij elkaar’
De pensioenwereld is volop in beweging en ook TKP is constant in ontwikkeling. ‘Wij zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid, maar het pensioenstelsel zoals dat nu bestaat, staat al enige tijd onder druk. Met de verkiezingen in aantocht is het moeilijk in te schatten welke kant het op gaat’, aldus De Bie. ‘Tel daar nog bij op de technologische ontwikkelingen, die een impact hebben op alle economische sectoren, en het moge duidelijk zijn: de toekomst biedt volop uitdagingen voor TKP.’
‘We zijn dan ook scherp aan het oriënteren op die toekomst’, zo zegt de algemeen directeur. ‘Ik ben er heilig van overtuigd dat de focus op een verdere digitalisering van onze dienstverlening de enige juiste weg voorwaarts is. De ruim dertig pensioenfondsen die dagelijks van onze dienstverlening gebruikmaken, lopen tegen steeds meer wettelijke verplichtingen aan. Het is aan ons als uitvoerder om ervoor te zorgen dat we ze het beste pensioenpakket voor hun specifieke sector kunnen blijven bieden. Door vol in te zetten op digitalisering maken we dat zo gemakkelijk en transparant mogelijk.’
Die digitale ambities passen volgens De Bie uitstekend bij die van Groningen. ‘IT krijgt een steeds belangrijkere rol en in Groningen zijn we daar met z’n allen gelukkig goed van doordrongen. Neem bijvoorbeeld een initiatief als ‘Groningen Digital City’, waarmee de gemeente en een aantal andere organisaties en bedrijven de IT-sector een verdere boost willen geven, bijvoorbeeld door extra aandacht te besteden aan scholing. Als TKP sluiten we ons daar graag bij aan. We zijn vrijwel continu op zoek naar nieuw digitaal talent om onze ambities te helpen verwezenlijken.’
Om een voorbeeld te geven van de snelle groei van TKP: in 2009, toen de Groningse pensioenbeheerder zijn huidige hoofdkantoor langs de zuidelijke ringweg betrok, gingen daar zo’n 150 mensen aan de slag. Inmiddels heeft TKP er twee bijgebouwen bijgekocht, wordt er hard gewerkt aan nieuwbouw en werken er meer dan 650 mensen in het complex. ‘Veruit het grootste deel daarvan is hoogopgeleid. Nog maar eens een reden waarom Groningen voor ons de ideale vestigingsplaats is: als echte studentenstad is er altijd volop gekwalificeerd personeel te vinden’, aldus De Bie.
Als Ambassadeur van Groningen neemt hij dan ook graag het voortouw om de krachten van de stad en de regio onder de aandacht te brengen. ‘De Ambassadeurs van Groningen is een initiatief bij uitstek om Groningen meer in de etalage te zetten. Het mooie is dat we niet alleen de buitenwereld, maar ook elkaar inspireren. Op die manier zorgen we op verschillende fronten tegelijk voor economische versterking van de regio.’
Mocht het nog niet duidelijk zijn: de band met Groningen is een sterke. ‘TKP ís gewoon Gronings. Dat zie je ook terug in de manier waarop we werken: nuchter en betrouwbaar. Het zijn ook juist die kwaliteiten die onze klanten, die toch vooral in de randstad zitten, erg waarderen.’ En volgens De Bie, naar eigen zeggen ‘een echte Groninger, die toevallig in Zeeland is geboren’, mogen we daar met z’n allen best wat trotser zijn op die waardevolle eigenschappen. ‘Groningers zijn niet zulke borstkloppers, terwijl we daar best veel aanleiding toe hebben.’