Navigatie overslaan

deFi­ne: inter­ac­tie­ve media met een WOW!-efect

Het Groningse bedrijf deFine bedenkt nieuwe en soms futuristisch ogende toepassingen voor bestaande en op zichzelf al innovatieve technieken als grafische displays, aanraakschermen en social media. De technieken zijn voor allerlei doeleinden te gebruiken. Van multimediale leeromgevingen voor in het onderwijs tot interactieve marketingpresentaties en van voorlichtingsprojecten tot beeldende kunst en muziekfestivals; deFine zorgt dat de gebruiker of toeschouwer een ‘wow!’ haast niet kan onderdrukken.

De oprichters van deFine, twintigers Peter Kuijpers en Stefan Hemmes, waren altijd al geïnteresseerd in nieuwe gadgets en technieken, zowel door hun achtergronden in respectievelijk de ICT en Human Technology als uit persoonlijke interesse. ‘Dan heb je het daar natuurlijk ook wel eens met elkaar over en zo ontdekten we dat we allebei dezelfde ergernis kenden’, zo vertelt Kuijpers. ‘Namelijk dat interfaces, als bijvoorbeeld touchscreens, heel erg in opkomst zijn, maar dat ze meestal worden gebruikt voor niet functionele toepassingen.’ Hemmes knikt instemmend: ‘Met deFine willen we juist nuttige applicaties ontwikkelen.’ De bedrijfsnaam staat dan ook voor ‘Design For Interfaces’.

Een aantal opzienbarende projecten van het nog relatief jonge bedrijf zijn het Seaports Xperience Center in Delfzijl , een futuristische digitale leeromgeving in de Hanzehogeschool waar basisschoolklassen terecht kunnen voor een ochtend spelenderwijs leren over techniek en een groot aantal interactieve exhibits tijdens het Groningse Noorderzonfestival. Om de toepassingen zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen, zorgt deFine vaak niet alleen voor het technische deel, maar wordt ook gezorgd voor het vaak spectaculaire decor. ‘We zorgen dat er een digitaal landschap ontstaat’, aldus Kuijpers.

De constante drang naar innovatie is een belangrijke drijfveer voor Hemmes en Kuijpers. ‘Het gaat ons erom digitale interactie tussen een systeem en de gebruiker daarvan zo functioneel mogelijk te laten verlopen’, aldus Kuijpers. ‘Bij elk project waaraan we werken, komen we weer met nieuwe ideeën en oplossingen. Op die manier kunnen we onze klanten steeds weer nieuwe mogelijkheden en producten aanbieden.’ Hemmes vult aan: ‘Door onze aanpak hoeven we bij wijze van spreken niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Het gaat ons er meer om dat wiel steeds een beetje functioneler te maken voor zijn gebruiker.’

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring