Navigatie overslaan

De waar­de van het Gro­nin­ger Muse­um voor Gro­nin­gen is niet te onderschatten’

Het Groninger Museum is voor Groningen ontzettend belangrijk. Niet alleen op cultureel, maar ook op economisch vlak. ‘De economische impact van het museum is miljoenen euro’s per jaar’, zegt directeur Andreas Blühm. ‘Daarnaast is cultuur en ook zeker het museum van grote waarde voor het vestigingsklimaat in Groningen. Het museum heeft Groningen ook écht op de kaart gezet’, aldus Blühm die tevens een van de Ambassadeurs van Groningen is.

Het Groninger Museum staat er goed voor. ‘We zijn zakelijk gezond en we hebben een mooi programma’, zegt Blühm. ‘Eigenlijk kan ik er ook heel kort over zijn. Met het Groninger Museum gaat het goed. In alle opzichten.’

Andreas Blühm is nu bijna twee jaar directeur van het museum, dat een roerige tijd achter de rug heeft. ‘De provincie, de gemeente en interim-directeur George Verberg hebben stevig gesaneerd’, zegt Blühm. Zij verdienen daar de credits voor. Het is nu mijn taak om te zorgen voor stabiliteit. We willen niet weer in zo’n crisis belanden. Alles is echter onder controle’.

En ook over de invulling van het programma is Blühm tevreden. De highlights liggen over het algemeen in de wintermaanden en vanaf december pakt het museum flink uit met de tentoonstelling ‘Het geheim van Dresden – Van Rembrandt tot Canaletto’. De tentoonstelling toont een ruime keuze uit de wereldberoemde collectie van de Gemäldegalerie Alte Meister in Dresden. Het zijn meesterwerken van Rembrandt, Velasquez, Titiaan en Canaletto. ‘Tijdens Eurosonic tonen we een particuliere tentoonstelling met als thema ‘de mythe van de elektrische gitaar’. Dat is een verzameling van klassieke, rare en bijzondere gitaren die zijn bespeeld door de grote gitaristen op aarde.’

In 2015 komt de tentoonstelling ‘David Bowie’ naar het Groninger Museum. Dat was een internationale hit, want de meer dan 300 objecten uit het David Bowie Archief trokken in London al meer dan 300.000 bezoekers. ‘Of David Bowie dan naar Groningen komt? Dat is zeer onwaarschijnlijk. Hij is erg verlegen en zelfs bij de opening van de tentoonstelling in London was hij er niet bij.’

Voor Blühm is het vooral belangrijk dat het museum bezoekers weet binnen te halen en ze dan ook te blijven pleasen. ‘Het museum is van oorsprong een bewaarplaats voor oude dingen, maar wij willen blijven vernieuwen. We denken na over hoe we al die oude dingen kunnen presenteren. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een reality-spel voor Google Glass. Straks kun je met die interactieve bril door het museum lopen en het museum op een speelse manier beleven. Zodra de Google Glass op de markt is, moet dit spel beschikbaar zijn’, aldus Blühm.

In oktober van dit jaar bestaat het ‘nieuwe’ museum twintig jaar. ‘De bouw was destijds omstreden, maar ik denk dat iedereen om is. Het jubileum is voor ons ook een moment om vooruit te kijken. We gaan een symposium organiseren voor mensen die toen en nu bij het museum betrokken waren en zijn. Hoe kunnen we dit goede gevoel vasthouden? En hoe kunnen we met het Groninger Museum onderscheidend en vernieuwend blijven? Je wilt bezoekers blijven prikkelen.’

Blühm geeft graag richting aan die koers. Het werk bevalt hem en in Groningen voelt hij zich thuis. ‘Groningen is aangenaam en overzichtelijk. En de stad blijft me ook verrassen. Onlangs kwam ik contact met Centraal Staal. Ik kende ze niet, maar het is echt een wereldbedrijf. Er hangt hier een goede drive. Mensen willen aanpakken en denken praktisch. Ook vanuit de gemeente. In de afgelopen twee jaar heb ik te maken gehad met twee burgemeesters en drie cultuurwethouders. Maar los van de individuen: ik hoef niet meer uit te leggen waarom het belangrijk is dat dit museum in Groningen staat. De mensen luisteren en je kunt meteen aan de slag met de uitdaging die je hebt.’

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring