Navigatie overslaan

Der Spie­gel in zee met Gro­ning­se Kalooga

Het Groningse techbedrijf Kalooga is een samenwerking aangegaan met de grootste en meest invloedrijke weekblad van Duitsland: Der Spiegel. Het is inmiddels al de zoveelste grote naam uit de internationale mediawereld die voor de ingenieuze en innovatieve diensten van Kalooga kiest.

Het Groningse mediabedrijf, met inmiddels ook vestigingen in Londen en Madrid, is gegrondvest op een zelfontwikkelde technologie die op intelligente wijze afbeeldingen op internet ontsluit. De afbeeldingen uit de eigen collectie van een klant worden razendsnel gekoppeld aan redactionele artikelen en op aantrekkelijke wijze gepresenteerd. Hierdoor blijft de bezoeker langer geboeid en klikt sneller door naar eerder gepubliceerde content. Dat zorgt ervoor dat de websites een stuk interessanter worden voor adverteerders.

Daarnaast heeft Kalooga voor de eigen klanten ook nog een speciale analytische service. Daardoor kan exact worden bijgehouden welke onderwerpen het best gelezen worden. Directeur Hylke Haanstra: 'Je ziet soms dat over bepaalde items heel veel geschreven wordt maar dat die artikelen amper worden gelezen. Omgekeerd heb je onderwerpen waar veel vaker over geschreven kan worden.' Dankzij het analytische vermogen van Kalooga kunnen uitgevers hier een stuk beter op inspelen.

Het is dan ook niet vreemd dat Kalooga in korte tijd uitgevers van grote kranten en tijdschriften in binnen- en buitenland aan zich heeft weten te binden. Het gaat zelfs zo goed dat het bedrijf naast het hoofdkantoor in Groningen inmiddels ook vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Spanje heeft. Onder meer de websites van de Telegraaf, Sp!ts, Elsevier, het Zweedse Extra Bladet en La Gaceta uit Spanje maken gebruik van de in Groningen ontwikkelde technologie. In Duitsland werkt het bedrijf al samen met uitgeverijconcern Springer, dat onder meer Bild Zeitung uitgeeft. Nu voegt Kalooga dus ook Der Spiegel toe aan zijn klantenbestand.

De Duitse markt is een erg interessante voor Kalooga, zo zegt directeur Hylke Haanstra in het Dagblad van het Noorden. ‘Engelse uitgevers denken meer in korte termijn, dus geld verdienen in plaats van een betere gebruikerservaring. De Duitse onlinemarkt is heel anders, want daar wil men trouwe gebruikers vasthouden.' Kalooga kan daarbij van grote waarde zijn. 'Onze aanpak betekent meer bezoek, meer tijd op een site en meer ruimte voor advertenties’, aldus een zelfverzekerde Haanstra.

www.kalooga.com

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring