Dropper: megabezorgdienst voor bedrijfsleven én consument
De Groningse bezorgdienst Dropper is een van de weinige bedrijven die flink garen spint bij de coronacrisis. In een paar weken tijd verviervoudigde de omzet, en het einde van de groei is nog lang niet in zicht: Dropper moet binnen een jaar uitgroeien tot een lokale megabezorgdienst, zo is de ambitie van founder Jantine Doornbos. “Dropper moet een platform zijn waar bezorgers, koeriers, retailers, mkb-bedrijven én consumenten elkaar kunnen vinden.”
Sinds medio maart de coronacrisis uitbrak, is het alle hens aan denk voor de Groningse onderneemster Jantine Doornbos. Nu ging het al heel goed met Fooddrop, een onderdeel van Dropper, maar door de coronacrisis wisten nog meer restaurants en consumenten de eetbezorgdienst Fooddrop te vinden. Inmiddels zijn er 200 restaurants uit de stad en omgeving aangesloten bij Fooddrop, die voor de restaurants het bezorgen van de maaltijden uit handen neemt.
Ook het overkoepelende Dropper zag het aantal bezorgingen afgelopen tijd flink toenemen. Aantallen kan Jantine niet noemen maar ze verwacht dat het over een jaar over misschien wel tienduizenden ‘drops’, zoals ze dat noemt, per week gaat.
Met dank aan het initiatief om lokale verzenders te koppelen aan lokale koeriers. “We willen een enorm bezorgnetwerk realiseren. Pizzakoeriers, de bloemenbezorger van om de hoek, de krantenbezorgers van NDC, de fietsers van Cycloon en van Fooddrop, de student die een tijdelijk bijbaantje zoekt: door een netwerk te maken van álle bezorgers die in de stad en omgeving actief zijn, is er voor de lokale verzender altijd wel een koerier te vinden die flexibel en snel bezorgingen kan doen. Sterker nog, Groningse bedrijven, organisaties en consumenten kunnen binnen een uur vanuit huis of kantoor verzenden, bezorgd krijgen of laten bezorgen”, legt ze uit.
Pizzabezorger
Het mes snijdt aan meerdere kanten, zegt Jantine. “De pizzakoerier bezorgt dus bloemen voor de bloemist zodat de bloemist geen eigen bezorgers nodig heeft. Dat scheelt weer een dieselbusje van de bloemist die onnodig door de stad tuft. Minder kosten voor de bloemist, meer kansen voor de koeriers en een leefbaardere stad.” Bovendien: de bezorgers, die toch al op pad waren, krijgen extra verdiensten en het bedrijfsleven en de consument kunnen razendsnel laten bezorgen.
En hoe beide partijen elkaar dan vinden? Met een innovatief ‘cloud-based dashboard’. “De verzenders en bezorgteams hebben daarmee toegang tot slimme on-demand planning- en routeringstools”, aldus Jantine. Efficiency is het toverwoord, zegt ze. “En dat is ook precies waarin wij ons onderscheiden van de concurrentie. Je maakt gebruik van bezorgers die toch al onderweg en in de buurt zijn: efficiënter, sneller en goedkoper kan het niet.”
Uitbreiding
Aan ambities geen gebrek, want Dropper wil snel z’n vleugels uitslaan in een aantal andere middelgrote steden. Leeuwarden staat voorop, maar ook Zwolle en steden als Arnhem of Nijmegen zijn een optie.