Navigatie overslaan

EDC in Veen­dam ver­koopt tij­dens corona­cri­sis bij­na keer zoveel ero­ti­sche speeltjes

Het Veendamster bedrijf EDC Retail verkoopt sinds het uitbreken van de coronacrisis bijna een keer zoveel erotische speeltjes. De omzet steeg in de afgelopen tijd met gemiddeld 94 procent. En dat terwijl het moederbedrijf van EasyToys in 2019 de omzet ook al met 53 procent zag groeien van ruim 21 miljoen in 2018 naar 33,4 miljoen euro.

Volgens Eric Idema, directeur van het bedrijf, is een duidelijke toename van de omzet te zien vanaf 12 maart. Dat is ook het moment waarop het kabinet besloot dat zoveel mogelijk Nederlanders thuis moeten weten. “Hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer verkopen en hoe harder de omzet steeg”, verduidelijkt Idema. “Elke dag komen nu 1800 tot 2000 extra bestellingen binnen. Normaal gesproken zien we in maart en april dalende bestedingen. Nu zien we een omzetgroei van gemiddeld 94 procent. Op één dag was het zelfs 162 procent.”

Het was dan ook maar goed dat de bedrijvigheid in China weer op gang is gekomen, want medio februari dreigde er nog een tekort aan seksspeeltjes. Er is nu van de gevreesde schaarste geen sprake meer.

Europees marktleider

Al voor het uitbreken van de coronacrisis werkte EDC Retail zich op tot Europees marktleider op het gebied van online erotiek. Bij het bedrijf, in 2007 opgericht door Eric Idema, werken 200 medewerkers, waarvan een groot deel op het hoofdkantoor en het magazijn in Veendam. Het moederbedrijf voert de titel EasyToys. Met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen is EasyToys de grootste webshop van Nederland. EDC Retail heeft ook eigen merken en levert aan andere webshops. In 2019 nam het bedrijf het Duitse erotiekconcern Beate Uhse over. Zij zijn onder meer bekend van Pabo.nl. Sindsdien is het Europees marktleider.

Van losse toys naar een complete beleving

EDC Retail verwelkomde in 2019 zo'n 250.000 nieuwe klanten. Ook het aantal herhaalbezoekers steeg. Gemiddeld besteedde men zo’n zestig euro bij de online erotiekgigant. “We zien een verschuiving van de vraag”, zegt CEO Eric Idema. “Eerst werden er voornamelijk losse toys verkocht, tegenwoordig kiest de consument voor een complete beleving. Denk aan een combinatie van lingerie, toys en een verrassingsbox en bijpassende producten uit onze drogisterij, zoals hygiëne- en massageproducten.”

In het afgelopen jaar verkocht EDC Retail vooral veel vibrators, vibratie-eitjes, op afstand bestuurbare speeltjes, glijmiddelen en condooms. “De adventskalender was ook een groot succes”, zegt Idema. “Deze stond slechts vier maanden online, maar bepaalde direct twee procent van de omzet. Daarnaast zien we een toename van de verkoop van levensechte sekspoppen, van boven de 1000 euro.”

Richting 45 miljoen euro omzet

Niet alleen de verkoop via EasyToys groei sterk. Ook via Pabo.nl en het Duitse erotiekconcern Beate Uhse wordt meer verkocht. Die groei zet het eerste kwartaal van dit jaar door, mede als gevolg van het coronavirus. Dit jaar verwacht EDC Retail in totaal zo’n 45 miljoen omzet te behalen. “Omdat we zo sterk groeien, hebben we het afgelopen jaar veertig nieuwe medewerkers aangenomen”, zegt Idema. “Op drukke momenten, zoals tijdens Kerst en Valentijnsdag, moeten we extra oproepkrachten inhuren.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring