Navigatie overslaan

Eems­ha­ven heeft wereld­pri­meur met windmolenrecycling

Eemshaven heeft een wereldprimeur met de recycling van oude windmolenbladen. Recycling van oude bladen leek tot nu toe onmogelijk, maar een consortium van verschillende bedrijven, onderwijsinstellingen en organisaties heeft nu een oplossing bedacht die recycling toch mogelijk maakt. Daartoe komt er in of bij de Eemshaven een proefrecyclingfabriek, zo meldt Groningen Seaports.

Windmolenbladen zijn vooral gemaakt van composiet. Tot dusver werden ze na hun gebruik gestort of begraven in mijnen, maar nu blijkt dat ze dus ook gerecycled kunnen worden.

Decom North heet het consortium dat achter de recycling zit. De aangesloten bedrijven vormen samen een complete waardeketen van ontmanteling tot nieuw product. Zij ontmantelen de afgeschreven windmolens en vervoeren de rotorbladen naar de toekomstige recyclingfabriek in of bij de Eemshaven. Daar worden de bladen in stappen verkleind tot er uiteindelijk korrels overblijven. Die vormen de grondstof van nieuwe producten, zoals oeverbeschoeiingen, mallen, bruggen, kraanmatten en meer.

Deze week worden de handtekeningen gezet. De plannen lanceren volgens de betrokken partijen een revolutie die hard nodig is in het kader van natuur, milieu en klimaat. Over enkele jaren zijn honderden windmolens op zee ten Noorden van de Eemshaven afgeschreven. Tegen die tijd moet er een proeffabriek staan waar de bladen dan gerecycled kunnen worden.

Totdat het zover is, wendt het consortium zich tot Neocomp in Bremen. Dat bedrijf verwerkt de glasvezels en kunsthars uit geknipte rotorbladen in cement. Het systeem van een ‘one stop shop’ voor de verwijdering van afgeschreven rotorbladen wordt daarmee al in de praktijk gebracht. De stromen van land en van zee vinden elkaar straks in de Eemshaven, waar overigens ook rotorbladen gerepareerd kunnen worden.

Nieuwe windmolenbladen

Over de stip op de horizon zijn de aangesloten partijen, waaronder Chemport Europe, het eens: oude windmolenbladen moeten worden gerecycled in nieuwe windmolenbladen. Om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen, is er in de proeffabriek volop ruimte voor onderzoekers en studenten in het kader van het Kennisproject Hoogwaardige Toepassingen. Zij bezien ook of meer soorten materiaal via hetzelfde proces verwerkt kunnen worden.


Tijdens een programma op donderdag 17 februari wordt de business case gepresenteerd en overhandigd aan de Groningse gedeputeerde IJzebrand Rijzebol, in Nijlicht in Eemshaven. HorYzon en Hogeschool Windesheim stelden de businesscase op, waarin Chemport Europe, Groningen Seaports en het Offshore Wind Innovation Centre een belangrijke rol spelen, net als de bedrijven Buss Terminal, Mammoet, Lubbers Transport, DHSS Eemshaven, Bek & Verburg, Nehlsen metaalrecycling, CRC Industries, SCS Logistics/Shipco Transport en Nedcam Solutions.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring