‘Er gaat niets boven Groningen-campagne’ genomineerd voor Effie
De verkiezing wordt georganiseerd door de vakverenigingen van zowel adverteerders als reclamebureaus. De jury bestaat uit topmensen uit het bedrijfsleven, marktonderzoekbureaus, de universitaire wereld en communicatieadviesbureaus.
De campagne bracht de provincie Groningen onder meer met tv-spots, magazines, advertenties en internetmarketing als toeristische bestemming onder de aandacht van de Nederlandse toerist. Dit heeft de afgelopen jaren niet alleen gezorgd voor een verbetering van het imago bij de belangrijkste doelgroepen, maar heeft de afgelopen jaren ook voor een structurele stijging gezorgd van het aantal toeristische overnachtingen, dagbezoeken en een verviervoudiging van het bezoek aan de website toerisme.groningen.nl. Reden voor de jury om de campagne te nomineren voor een Effie.
Meest in het oog springende onderdeel van de campagne waren de door THABASCO ontwikkelde reclamespots. Maar ook andere reclamebureaus uit Groningen hebben, elk vanuit hun eigen discipline, een belangrijke bijdrage geleverd aan de campagne, met name: Communicatiebureau Open, Initio.dbk en internetbureau iWink. Het feit dat verschillende bureaus zo succesvol hebben samengewerkt aan de Er-gaat-niets-boven-Groningen-case wordt door de jury gezien als een extra pluspunt.
De uitverkiezing is traditioneel een randstedelijk onderonsje. De gouden, zilveren en bronzen Effies worden ieder jaar voornamelijk verdeeld onder de grote Amsterdamse reclamebureaus. Mocht de Groninger campagne inderdaad met een Effie bekroond worden, dan is het de eerste keer in het vijfentwintig jarig bestaan van de Effie dat deze prijs naar Groningen gaat. De uitreiking van de gouden, zilveren en bronzen Effies vindt plaats op 24 juni in het Tuschinski theater. Die dag zal ook bekend zijn of de Groningen-campagne tot de uiteindelijke winnaars behoort.
www.toerisme.groningen.nl