Navigatie overslaan

Er gaat niets boven Gro­nin­gen’ in top vijf meest suc­ces­vol­le reclameslogans

De slogan ‘Er gaat niets over Groningen’ is één van de meest besproken reclameleuzen van de afgelopen drie decennia. Dat meldt de NOS op basis van onderzoek door onderzoeksbureau Coosto.

Coosto stelde op basis van vermeldingen op social media een top 100 van Nederlandse reclameslogans op. Dat deed het bureau in opdracht van schrijver Jaap Torenaar, die de uitkomsten gebruikte voor zijn boek over de reclamebranche ‘Hoe verzinnen ze het?’

‘Er gaat niets boven Groningen’ staat met 32.689 vermeldingen op de vijfde plek in die lijst. Daarmee houdt het onder meer beroemde leuzen als ‘Red Bull geeft je vleugels’, ‘Echt HEMA’ en ‘Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’ buiten de top vijf. De Groningse campagneleus is bovendien de enige regiomarketingslogan in de top tien.

Helemaal bovenaan de lijst met meest besproken reclameslogans prijkt ‘Foutje, bedankt!’ van verzekeraar Reaal. Ook KPN met ‘Goeiemoggel’, ‘Even Apeldoorn bellen’ van Centraal Beheer en ‘de Bob’ van het ministerie van Verkeer gaan Groningen voor in de top vijf.

‘Er gaat niets boven Groningen’ viert dit jaar zijn 30-jarige bestaan. De leus werd begin jaren negentig vooral bekend dankzij de toenmalige Commissaris van de Koning Henk Vonhoff. Die sloot er begin jaren negentig zijn wekelijkse, landelijke radiocolumn over Groningen mee af.

In de promotie van Groningen als plek om te wonen, recreëren en ondernemen is sinds die beginjaren veel veranderd. Maar nog altijd wordt de campagne gezien als hét schoolvoorbeeld van succesvolle regiomarketing, mede dankzij de slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’, die dus nog altijd staat als een huis.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring