Navigatie overslaan

Gal­la­gher Euro­pe en MediaCT ont­wik­ke­len bes­te B2B-web­shop ter wereld

Het klinkt zo makkelijk, maar in de praktijk blijkt het nogal eens tegen te vallen: het opzetten van een goede en succesvolle business tot business-webshop. Het in Groningen gevestigde Gallagher Europe, wereldwijd marktleider op het gebied van elektrische afrasteringen, is er echter ruim in geslaagd: het ontwikkelde samen met het eveneens Groningse e-commerce-bedrijf MediaCT zelfs de beste B2B-webwinkel ter wereld. De site kreeg onlangs in Las Vegas de Magento Imagine Award. 'Een ongelooflijke opsteker', aldus mede-eigenaar en vice-CEO Sytie Dijkstra.

Gallagher Europe lanceerde zijn webwinkel Gallagher.eu aan het eind van 2014. De online shop, waar bedrijven terecht kunnen voor alles op het gebied van elektrische afrasteringen, werd ontwikkeld in samenwerking met de Groningse Magento e-commerce-specialist MediaCT. 'Voor ons is deze prijs een duidelijke bevestiging voor het door ons ingezette pad. Daarom zijn we nu extra gedreven om de strategie, samen met onze partner MediaCT en onze dealers, tot nog grotere hoogtes te brengen', zo zegt Sytie Dijkstra vastbesloten.

Een goede B2B-webshop moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo is de vindbaarheid en de veiligheid natuurlijk van belang, moeten de producten duidelijk omschreven worden en te zien zijn en moet het aanschafproces toegankelijk en overzichtelijk zijn. Daarnaast is het verstandig om te kijken naar hoe je klanten op de website terechtkomen: social media kunnen daarin bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen. Gallagher heeft daar voor zichzelf nog een element aan toegevoegd: de vele dealers waar het bedrijf mee samenwerkt spelen een belangrijke rol in de advisering van klanten. Om dat op de juiste manier in de webshop te implementeren, schakelde Gallagher MediaCT in.

'Gallagher heeft veel ambities en dat kwam duidelijk naar voren in de wensen voor de website', aldus de Groningse e-commercespecialist. 'Om te beginnen wilden ze een internationale en informatieve site waarin ze hun eindgebruikers door de gehele 'customer journey', van oriëntatie naar installatie en onderhoud, kunnen adviseren. De informatie wilde Gallagher vooral interactief en op maat aanbieden. De speciaal ontwikkelde keuzehulp is hier een goed voorbeeld van: deze genereert voor de zoekende eindgebruiker een gedegen advies op maat voor de best passende oplossing in zijn situatie.'

De ontwikkeling van een dergelijke keuzehulp was voor beide partijen een behoorlijk karwei. 'Het was een complexe klus in twee opzichten: ten eerste vanwege ons type producten, waarover we klanten graag een goed advies willen meegeven, en ten tweede vanwege het internationale karakter van de website, waardoor er verschillen in talen, valuta’s, warehouses en btw-structuren een rol speelden', zo geeft Marketingmanager Bianca de Haan van Gallagher aan.

Onder meer dankzij die zelfontwikkelde keuzehulp werd Gallagher.eu in Las Vegas gekozen tot beste B2B-webshop ter wereld. De internationale jury van de Magento Imagine Awards roemde de in Groningen ontwikkelde website vanwege zijn klantvriendelijkheid, de dynamische content, de innovatieve interface en de interactieve mogelijkheden voor eindgebruikers. 'Gallagher zit met deze website dichter dan ooit op haar eindgebruiker, terwijl ze wel gebruik blijft maken van haar distributiekanaal, de dealer', aldus het juryrapport.

www.gallagher.eu

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring