Gemeente Groningen en bedrijfsleven maken afspraken over duurzame stadslogistiek
Door de groei van de stad komt er steeds meer druk te liggen op de openbare ruimte in het centrum van Groningen, met alle overlast van dien. Om die overlast terug te dringen zijn in het convenant Duurzame Stadslogistiek tien aandachtspunten geformuleerd met elk hun eigen vervolgacties. Naast maatregelen voor striktere handhaving van venstertijden en ontheffingverlening voor logistiek verkeer dat de binnenstad inrijdt is er in het convenant ook veel aandacht voor het stimuleren van emissievrije transportmiddelen, zoals elektrische voertuigen en cargobikes. Daarnaast richt het convenant zich op efficiëntere bundeling van pakketlevering en het optimaliseren van onder andere food-, bouw-, afval- en supermarktlogistiek.
Het convenant is een lokale uitwerking van de Green Deal ZES (Zero Emission Stadslogistiek) om vanaf 2025 winkels, horeca, kantoren en bewoners in de binnenstad van Groningen alleen nog te bevoorraden door schone , emissievrije voertuigen. Centraal in het streven naar een betere Groningse stadslogistiek staat de bundeling van goederen, dus niet voor elke winkel een eigen vrachtwagen zoals nu vaak het geval is. Door leveringen te bundelen kan de bevoorrading plaatsvinden met minder en kleinere voertuigen, die beter passen bij de maat en schaal van de binnenstad van Groningen.
De gezamenlijke ondertekening van het Convenant Duurzame Stadslogistiek vond plaats tijdens het inspiratiefestival Let’s Gro. Samen met de gemeente Groningen verbinden Groningen City Club, Koninklijke Horeca Nederland, marktondernemers (CVAH), ondernemersverenigingen TLN en evofenedex, TopDutch Logistics, VNO-NCW MKB Noord, de Rijksuniversiteit Groningen en EnergyExpo zich aan de afspraken in het convenant.