Gouden tijden voor TakeAware na horecaverbod op wegwerpplastic vanaf 2024
Groot nieuws voor het Groningse TakeAware, specialist op het gebied van duurzame wegwerpproducten: dinsdag werd bekend dat in 2024 wegwerpbekers en -bestek van plastic niet meer toegestaan zijn in de horeca, op kantoor of op festivals.
Al sinds 3 juli 2021 worden in de EU geleidelijk maatregelen genomen om het gebruik van plastic in wegwerpproducten terug te dringen die het vaakst op Europese stranden worden gevonden. Plastic rietjes en roerstaafjes werden verboden in 2021, al sinds 2017 mogen plastic tasjes niet meer gratis worden verstrekt.
Het Groningse TakeAware kijkt watertandend toe. De startup biedt wegwerpproducten aan gemaakt van duurzame materialen als karton en suikerriet, die gemakkelijker recyclebaar zijn. Voor hen zijn de maatregelen die dinsdag bekend werden goed nieuws, want het biedt een kans op meer afzet.
“Voor TakeAware is dit zeker interessant. Wij werken al vanaf moment één met duurzame disposables en sorteren al een tijdje voor op wat komen gaat”, zegt commercieel directeur Erwin Dijkstra. Zo heeft het bedrijf uit Groningen duurzame patatbakjes van suikerriet en is er ook al een milieuvriendelijk assortiment voor festivals.
Dijkstra ziet dat er beweging in de markt zit. TakeAware ziet nu al een enorme toename in de verkoop van plasticvrije kartonnen snackbakjes als alternatief voor de bekende witte bakjes van vroeger. “Je kan ervan uitgaan dat elk cafetaria dat nu wordt geopend, meteen kiest voor een snackbakje van karton of suikerriet. Dat is voor TakeAware heel goed nieuws."
Dijkstra verwacht niet dat het daarbij blijft. “Door dit soort regels vanuit de overheid moeten steeds meer ondernemers uiteindelijk andere keuzes gaan maken. Bedrijven zien nu zo’n nieuwsbericht en kloppen daarna bij ons aan.” Toen plastic rietjes verboden werden, zag de Groningse startup ook al een toename in het aantal aanvragen naar recyclebare rietjes.
Waar bedrijven nu vanuit kostenoverwegingen vaak toch de keuze voor plastic maken, mag dat straks echt niet meer. Volgens Dijkstra hoeft de prijs ook geen obstakel meer te vormen. “Vroeger was het prijsverschil nog groot, maar omdat wij zijn opgeschaald en op grote schaal produceren, zitten kartonnen producten nu heel dicht bij de prijs van plastic. Dat maakt het voor bedrijven steeds interessanter.
Bovendien neemt de druk vanuit de samenleving om te kiezen voor milieuvriendelijke alternatieven alleen maar toe. Voorziet Dijkstra gouden bergen voor zijn bedrijf? “Ik denk zeker dat dit gaat bijdragen voor TakeAware. Er is een verandering gaande. De markt voor duurzame disposables groeit alleen maar meer. Ons bedrijf daardoor ook”, zegt hij enthousiast. Het gaat zo goed dat de startup eind juni naar een nieuw, groter pand verhuist.
TakeAware kijkt om zich heen op welke terreinen er nog meer mogelijkheden liggen. “Je ziet nu ook veel initiatieven om afval- en retourstromen op te zetten. Dan lever je producten aan een kantoor en haal je het afval ook weer bij hen op om het duurzaam te verwerken. Dat staat nog in de kinderschoenen, maar wij kijken daar ook naar”, vertelt Dijkstra.