Navigatie overslaan

Groen licht voor baan­ver­len­ging Gro­nin­gen Air­port Eelde

Groningen Airport Eelde heeft groen licht gekregen voor het verlengen van één van de start- en landingsbanen. De Europese Commissie liet donderdag weten dat er geen bezwaren zijn tegen de rijksbijdrage van 18,6 miljoen euro. De baan wordt verlengd van 1800 naar 2500 meter en kan naar verwachting in 2011 in gebruik kan worden genomen, mits de vervolgprocedures spoedig verlopen. Het vliegveld wordt daardoor toegankelijk voor grotere toestellen.

De plannen voor de baanverlenging kennen een historie van vele tientallen jaren. Al in 2001 keurde het Rijk de plannen goed. De vele bezwaren die tegen dit besluit zijn ingebracht, werden in juni 2008 door de Raad van State vrijwel alle ongegrond verklaard, alleen de vraag of de rijksbijdrage voor de baanverlenging de toets van de Europese Commissie zou kunnen doorstaan stond nog open. Volgens de Raad van State had de rijksbijdrage moeten worden voorgelegd aan de Europese Commissie. Deze oordeelde donderdag dat de bijdrage niet in strijd is met de EU-regels voor staatssteun. De Europese Commissie betreurt het wel dat de Nederlandse overheid de steun heeft verleend zonder de commissie eerst op de hoogte te brengen.

De minister van Verkeer, Camiel Eurlings, moet binnen zes weken de procedure voor de verlenging opnieuw opstarten. Daartegen kan bezwaar ingediend worden. Ook moet de gemeente Tynaarlo het bestemmingsplan wijzigen en tegelijkertijd wordt de aanbesteding voorbereid.

De luchthaven kan zich met een verlengde baan ontwikkelen tot volwaardige speler in de markt van Europese bestemmingen. Daardoor krijgen de internationale bereikbaarheid en de economische positie van het noorden van Nederland een zeer belangrijke impuls. Groningen Airport Eelde wil bij de verdere ontwikkeling vooroplopen als duurzame regionale luchthaven.

Om dit te bewerkstelligen, zijn er binnenkort glijvluchten mogelijk op de luchthaven. Bij deze manier van aanvliegen wordt met verminderd motorvermogen gevlogen en glijdt het vliegtuig als het ware naar de landingsbaan. Voordeel daarvan is dat er minder geluidshinder is, en daarnaast ook minder CO2-uitstoot. De verwachting is dat in oktober 2010 deze milieuvriendelijke vorm van vliegen op de luchthaven wordt geïntroduceerd.

www.gae.nl

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring