Groningen Airport Eelde helemaal klaar voor baanverlenging
Onlangs nog wees de Raad van State een verzoek om schorsing vanwege de Flora- en faunawet af. De schorsing was aangevraagd door natuurorganisatie IVN om te voorkomen dat het vliegveld zou beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. ‘De actie van IVN had weinig nut, want het was bekend dat we pas mogen slopen als de baanverlenging doorgaat, want we ondernemen geen onomkeerbare actie, zo hebben we vorig jaar al afgesproken met het ministerie’, aldus Hillen. ‘Alle maatregelen zoals bijvoorbeeld de aanleg van het compensatiebos, omvliegroutes voor vleermuizen en de grondaankoop zijn afgerond. Ook de aannemer staat in de startblokken voor de baanverlenging, op een duurzame manier. We zijn er dus helemaal klaar voor’, aldus Hillen. ‘We wachten nu op de uitspraak van de Raad van State over de bezwaren die op 3 november zijn behandeld tegen de aanwijzing van het Ministerie om de baanverlenging te gaan realiseren. Hopelijk weten we de uitslag nog voor de Kerst.’
‘De markt voor verdere groei op de luchthaven is er, dat blijkt ook uit de komst van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling die onlangs bekend maakte dat ze beginnen met een rechtstreekse verbinding met de stad Barcelona. ‘Met Vueling land je bijna in de stad. Met de taxi sta je binnen een kwartier op de Ramblas’, vertelt hij.
Naast de komst van Vueling zijn er begin dit jaar al nog veel meer groeimogelijkheden vastgelegd. Zo biedt Transavia wintervluchten aan naar Innsbruck en Salzburg. Hillen verwacht dan ook dat het aantal passagiers volgend jaar zal stijgen met tien tot vijftien procent. ‘En dat terwijl de economische en financiële recessie nog lang niet voorbij is. We laten daarmee zien dat de noodzaak van onze luchthaven niet ter discussie staat. Er is gewoon markt.’
Ook andere maatschappijen als Wizz Air en Ryanair willen van het vliegveld gebruik maken. ‘Ze kunnen dat pas doen als de baan verlengd is. Ze beginnen gewoon niet aan een baan van 1800 meter omdat deze onder hun vliegtuigtechnische en commerciële normen zit’, vertelt Hillen. ‘Met 2500 meter krijgen we nu net zoveel kansen als luchthavens van bijvoorbeeld Eindhoven, Maastricht en Rotterdam. Nu kunnen we alleen nog rechtstreekse vluchten aanbieden op beperkte vliegafstanden van maximaal 2,5 uur. Dat houden we niet lang meer vol. De reizigers willen het liefst non-stop naar hun bestemming en ook de vliegmaatschappijen willen van de extra tussenlandingen af. Bovendien zijn ze daardoor extra belastend voor het milieu.’
‘Staatssecretaris Atsma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft deze argumenten twee weken gelden ook nog eens aangehaald toen mevrouw van Gent van Groen Links in de Tweede Kamer een motie indiende om opnieuw de prognoses en de financiele cijfers van de luchthaven aan een nader onderzoek te onderwerpen. Die motie heeft het niet gehaald en is door de meerderheid van de Tweede Kamer verworpen. Dat zegt genoeg’, aldus Hillen.
Het kabinet heeft Eelde in de Luchtvaartnota vastgelegd als ‘een regionale luchthaven van nationaal belang’. Deze ambitie staat nu eindelijk op het punt om te worden waargemaakt, vindt Hillen. ‘De aannemer is gecontracteerd. Met een uitstekend ontwerp en uitvoeringsplan. De uitvoeringskosten passen binnen het budget dat het Rijk ter beschikking heeft gesteld. En ook alle voorzorgsmaatregelen voor de omgeving, zoals is voorgeschreven in de flora- en faunawet, zijn genomen. We zijn er dus helemaal klaar voor.’
www.gae.nl