‘Groningen en Google vormen een uitstekende match’
Praktisch iedereen weet inmiddels dat Google een groot datacenter in de Eemshaven aan het bouwen is. Maar wat gaat daar in de toekomst nu eigenlijk precies gebeuren?
‘In de kern gaat het erom dat we data centers bouwen om snel informatie te kunnen bieden aan onze gebruikers, zoals foto's, YouTube-video's en documenten. Want als er een data center in de buurt staat van onze Europese gebruikers, kunnen we bijvoorbeeld net even sneller een antwoord geven op een zoekvraag. Wanneer je producten van Google gebruikt, doen de servers in onze datacenters het werk voor je, dag en nacht en overal ter wereld. Die servers ondersteunen veel producten tegelijk. Dat is 'de cloud'. Door onze server bezig te houden, kunnen we meer doen met minder: meer zoekopdrachten, meer Gmail en meer YouTube-video's met minder servers en minder energie.’
Waarom is destijds de keuze gevallen op de locatie in de Eemshaven?
‘Dat is een combinatie van factoren geweest. Ten eerste hadden we een grote oppervlakte aan land nodig om op te bouwen. Dat was beschikbaar in de Eemshaven. Daarnaast is er de nabijheid tot onze Europese gebruikers; Groningen heeft een centrale ligging in Europa. Verder speelden energie-opties natuurlijk een grote rol. Om het datacenter draaiende te houden is een grote hoeveelheid energie nodig. In de Eemshaven wordt veel stroom opgewekt en daarbij is ook veel aandacht voor verduurzaming, iets waar we bij Google veel in investeren. Verder is de ondersteunende infrastructuur uitstekend.’
Hoe bevalt Groningen tot nu toe?
‘Uitstekend! We zijn al sinds 2004 actief in het gebied en hebben in die tijd veel positieve ervaringen opgedaan. De mensen zijn goed opgeleid, spreken hun talen en zijn harde werkers met een nuchtere mentaliteit. Kortom: een uitstekende match met Google.’
Wat zal de komst van Google volgens u opleveren voor de Groningse economie en het ondernemingsklimaat in de regio?
‘We hebben aangegeven dat we 600 miljoen euro investeren in de bouw van het data center en dat dit zeker 150 vaste banen oplevert. In de praktijk zal dit aantal waarschijnlijk nog wat hoger uitvallen, omdat er ook veel bedrijven uit de regio diensten en mensen leveren - van schoonmakers tot catering en van elektriciens tot beveiligers. Wat wij terughoren van mensen in de regio waar wij mee praten, is dat het zeker helpt dat Google zich heeft uitgesproken voor Groningen: het is een signaal naar potentiële investeerders dat een bedrijf als het onze zo enthousiast is over de regio. De effecten voor de lange termijn zullen we moeten meten, maar we hopen een goede bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van de regio.’
U heeft zich ook maar direct aangesloten bij Groningen Promotie en bent daardoor nu ‘Ambassadeur van Groningen’. Op welke manier denkt u die titel de komende tijd eer aan te gaan doen?
‘We hebben al een eerste banenbeurs georganiseerd waar veel belangstelling voor is en hopen ook veel met regionale mensen en bedrijven te kunnen werken. Verder bekijken we nog wat we specifiek lokaal kunnen doen, maar het mag voor zich spreken dat we ons, waar dat ook maar van waarde kan zijn, graag positief uitlaten over de kracht van de Groningse regio.’
http://www.google.com/about/datacenters/