Navigatie overslaan

Gro­nin­gen in de ban van tram; dis­cus­sie over opti­ma­le route

Ooit zoefden er trams en trolleys door de binnenstad van Groningen maar dat is al lang verleden tijd. Deze oude tijden keren echter in sneltreinvaart terug, want Groningen krijgt weer een tram. Binnen zes jaar rijden er vanaf het Hoofdstation in Groningen weer trams door en naar de binnenstad. Alleen gaan het dan om hypermoderne, comfortabele en maximaal milieuvriendelijke varianten. Er is nu al een website in het leven met het laatste nieuws over Groningens nieuwste vorm van openbaar vervoer (www.tramgroningen.nl). Bij de herintroductie van de tram kan Groningen profiteren van de wet van de remmende voorsprong: van alle slechte ervaringen en fouten met trams in ander steden kan nu geprofiteerd worden zodat in Groningen op het gebied van trams de beste variant gerealiseerd zal worden.

Om de komst van de tram te realiseren is er een ‘Projectbureau Regiotram’ in het leven geroepen. Deze onderzoekt inmiddels wat de meest optimale route kan zijn en daarvoor worden vier trajecten nader bestudeerd. Heikel punt daarbij is of de tram straks wel of niet de Grote Markt moet aandoen. Een variant voor de tramroute loopt over een deel van de diepenring in plaats van de Grote Markt. Die tram zou over het Gedempte Zuiderdiep, het Gedempte Kattendiep, het Schuitendiep en de Turfsingel naar het Boterdiep rijden en vervolgens naar Selwerd en Paddepoel.

Voordeel van deze route is dat de tram waarschijnlijk snel de binnenstad passeert. Andere activiteiten op de Grote Markt (feestjes en bijeenkomsten zoals een huldiging van FC Groningen of dodenherdenking) en de tram zitten elkaar dan niet in de weg. Dat speelt des te meer omdat de markt een stuk kleiner wordt met de komst van het Groninger Forum.

Op de foto een impressie van een tram op het Hereplein.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring