Navigatie overslaan

Gro­nin­gen lan­de­lijk voor­beeld voor suc­ces­vol­le City Marketing’

Groningen is zeer succesvol in haar aanpak van city marketing. De wijze waarop Groningen de stadsmarketing heeft aangepakt is een voorbeeld voor andere gemeenten in Nederland, vooral omdat de politiek en stadsmarketing in Groningen van elkaar zijn gescheiden. Dat stelt economisch geograaf Gert-Jan Hospers in zijn in november verschenen boek ‘Er gaat niets boven citymarketing. Hoe zet je een plaats op de kaart?' Daarin beschrijft hij de wetten, geheimen en valkuilen van city marketing.

Hospers schreef het boek aan de hand van de succesvolle campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’.
Ruim twintig jaar ‘Er gaat niets boven Groningen’ laat volgens Hospers zien dat citymarketing deels gewoon een kwestie van goede marketing is: keuzes maken, je verplaatsen in de doelgroep en vasthoudend zijn.

Maar volgens Hospers maken de ervaringen in Groningen vooral twee andere zaken duidelijk. Ten eerst dat de ene doelgroep de andere niet is. ‘Bezoekers kun je met een gerichte campagne naar je gebied lokken, maar bewoners en bedrijven zijn daar niet ontvankelijk voor. Mensen verhuizen niet zomaar en als dat ze dat al doen, verhuizen ze meestal vanwege hun studie, baan of relatie,’ aldus Hospers in een interview over zijn boek op nu.nl.

De tweede les die in Groningen getrokken kan worden is volgens Hospers dat de uitvoering van citymarketing niet in handen moet zijn van de overheid, maar van een onafhankelijke partij, zoals een stichting. ‘Marketing werkt alleen als je kiest, en dat durven lokale politici niet – ze presenteren hun gemeente vaak als allemansvriend en alleskunner. Als het om marketing gaat, moet de overheid aan ‘liefdevolle verwaarlozing’ doen: betrokkenheid tonen, maar zich er niet mee bemoeien.’

Overigens verzorgt Marketing Groningen ook de marketing van de provincie Groningen op een zeer succesvolle wijze met diverse campagnes; allemaal onder de vlag van 'Er gaat niets boven Groningen', de slogan die eind jaren 80 op initiatief van de provincie bedacht werd.

‘Er gaat niets boven citymarketing. Hoe zet je een plaats op de kaart?' is een uitgave van Uitgeverij Haystack.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring