Navigatie overslaan

Gro­nin­gen Seaports blijft zich doorontwikkelen

Groningen Seaports heeft een goed jaar achter de rug, zo blijkt uit de jaarcijfers van het havenbedrijf. In de Eemshaven en de haven van Delfzijl werd in 2011 een recordhoeveelheid aan goederen overgeslagen. Bedroeg de totale overslag in 2010 nog 7,6 miljoen toen, in 2011 liep dit op tot 8 miljoen ton goederen. Daarnaast steeg ook de uitgifte van bedrijventerreinen in het Groningse havengebied van 25,7 hectare in 2010 tot 28,97 hectare in 2011.

In tegenstelling tot veel andere bedrijven blijft Groningen Seaports investeren, ondanks de financiële en economische situatie in Nederland en Europa. Volgens Seaports-directeur Harm Post is dit nodig om actuele en toekomstige ontwikkelingen te faciliteren. ‘De kosten gaan voor de baten uit’, zo zegt hij hierover. Hij wil beleidsmakers dan ook graag overtuigen te investeren in de ontwikkeling van de infrastructuur, die volgens hem achterloopt bij de groei van de haven. ‘Om groei mogelijk te maken, moeten we de file voor zijn’, aldus Post.

In het westelijke gedeelte van de Eemshaven gaan in 2012 de investeringen in weginfra, kadebouw, havenverlenging en het bouwrijp maken van terreinen binnendijks in een rap tempo verder. De verlenging van de Beatrixhaven met 500 meter tot 1200 meter gaat dit jaar van start. Ook ziet Groningen Seaports in de nabije toekomst grote kansen weggelegd voor Eemshaven als uitvalsbasis voor de offshore windparken. Hiervoor is ook een heliport in ontwikkeling.

Een belangrijke nieuwe speler in de Eemshaven is het bedrijf Orange Blue Terminals (OBT). Dit dochterbedrijf van het Duitse Buss Ports zal vanuit het westelijke deel van de Eemshaven onder andere de overslag van lading voor de bouw en het onderhoud van offshore windparken gaan verzorgen. En daar blijft het niet bij. ‘RWE/Essent en Nuon bouwen verder aan hun energiecentrales, Ensartech bouwt verder aan zijn afvalcentrale, Eneco aan een bio-energiecentrale en we krijgen een enorme bouwgolf in de haven van Delfzijl. Langs het Zeehavenkanaal worden windmolens gebouwd en een aantal kades en pieren wordt flink uitgebreid’, zo somt Harm Post op.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring