Navigatie overslaan

Gro­nin­gen Seaports strijdt met Zee­land en Amster­dam tegen concurrentie

Groningen Seaports gaat samen met de havens van Amsterdam, Vlissingen en Terneuzen onder de naam HollandPorts Nederland als toegangspoort in Europa promoten. Dit maakten de havenpartijen maandag bekend.

Het doel van de promotie is de marktleidende positie in Europa te behouden. Dankzij de groeiende wereldhandel floreren de Europese havens, waardoor Nederland uit steeds meer Europese landen concurrentie krijgt.

De deelnemers, Groningen Seaports, Amports en Zeeland Ports Promotion Council waar de havens van Vlissingen en Terneuzen onder vallen, hebben het pact in eerste instantie gesloten voor drie jaar. De havens gaan onder andere gezamenlijk deelnemen aan transportbeurzen en promotiereizen. Rotterdam is enthousiast over HollandPorts, maar kan het volgens een woordvoerder van Amports voorlopig alleen af. "De Rotterdamse haven heeft al meegedaan aan een proefproject en volledige deelname zit eraan te komen." Daarom bekijkt Rotterdam voorlopig per project of er meegedaan wordt.

Hoeveel geld de samenwerking gaat kosten, is nog niet duidelijk. De drie partijen leggen zelf geld in en verwachten dat, als dit aangevuld wordt met subsidies, zij een paar ton per jaar ter beschikking hebben. HollandPorts wil aanwezig zijn op iedere belangrijke wereldbeurs. "Waar we vroeger met zijn drieën of vieren naast elkaar stonden, treden we nu gezamenlijk op", aldus een woordvoerder van Zeeland Ports Promotion Council.

www.groningen-seaports.com

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring