Groningen steeds aantrekkelijker voor toeristen
Uit het onderzoek bleek dat vooral middelgrote steden met een historische kern succesvol zijn in het creëren van een aantrekkelijk imago. Maar ook steden met een jong, bruisend karakter en een interessant aanbod op uitgaansgebied helpen mee aan een positief imago. Groningen scoort op beide gebieden hoog en ziet zichzelf dan ook terug in de top 4, achter Maastricht, Amsterdam en ’s-Hertogenbosch.
Van de 18 onderzochte steden staat Groningen op de tweede plaats van meest aantrekkelijke uitgaanssteden, na Amsterdam. Op het gebied van museumimago neemt Groningen de derde plaats in. Het Groninger museum staat landelijk goed bekend en de verwachtingen omtrent het aanbod van tentoonstellingen zijn hoog. Maar ook op andere gebieden, zoals moderne architectuur, cultuurhistorisch erfgoed en terrassen scoort Groningen goed. Opvallend is de groei van het imago van de hotels en het evenementenaanbod in de stad. Op alle genoemde kenmerken scoorde Groningen zeer alleen het imago als stad met attracties was onder gemiddeld.
Op de vraag, van welke stad of regio kent u de slogan, scoorde Groningen met Er Gaat Niets Boven Groningen veruit het hoogst. 20 procent van de respondenten wist spontaan de slogan te noemen. 11 procent wist de slogan ‘I Amsterdam’ spontaan te noemen.
Het onderzoek van LAgroup en NBTC-NIPO Research vergeleek 18 grote steden in Nederland met elkaar. Per stad beoordeelden 500 respondenten (50 procent bezoekers, 50 procent niet-bezoekers) de sfeer en het toeristisch aanbod van de betreffende stad.
www.toerisme.groningen.nl
www.spotgroningen.nl