Groningen steeds populairder bij toeristen
De musea en attracties in stad en provincie rapporteren groeicijfers
Het Groninger Museum rapporteert voor 2017 in totaal 213.200 bezoekers en heeft daarmee voor het derde jaar op rij een bezoekersaantal van boven de 200.000. Grote trekpleister in 2017 was de tentoonstelling Rodin - Genius at work. De Museumnacht, die vorig jaar voor het eerst in Groningen werd georganiseerd, was een succes en trok veel studenten. De sinds begin december lopende expositie De Romantiek in het Noorden sloot het jaar af. Het Noordelijk Scheepvaartmuseum heeft in 2017 in totaal 38.757 bezoekers getrokken. Dit zijn er bijna 3.000 meer dan in het jaar ervoor. Het museum trok veel publiek met onder andere de tentoonstellingen Land van Belofte, De Pelgrim en de dame, Noorderhaven // Gezichten en Koffie, vers(ch) gebrand! Zeehondencentrum Pieterburen sloot 2017 af met een bezoekersaantal van 80.000. Dit zijn ruim 10.000 mensen meer dan in 2016.
Sterke online groei zet door
Marketing Groningen ziet de positieve trend niet alleen in de fysieke, maar ook in online bezoekers. Op de toeristische websites van Marketing Groningen, zoals toerisme.groningen.nl en de internationaal gerichte visitgroningen.com, is een sterke groei gemeten. De websites trokken ruim 366.000 bezoekers meer dan vorig jaar en bereikten daarmee een recordaantal van 2,1 miljoen unieke nationale en internationale bezoekers.
Internationaal
Ook Groningen Airport Eelde meldt een nieuw record. In 2017 zijn in totaal 228.000 passagiers vervoerd. De top drie van meeste bevlogen routes zijn achtereenvolgens Gdansk met 31.550 passagiers, waarvan 35 procent inkomend naar Groningen, Londen met 27.000 passagiers, waarvan 40% inkomend en Kopenhagen met 24.600 passagiers, waarvan 30 procent inkomend.
'Het is mooi om te zien dat Groningen profiteert van de positieve ontwikkeling van het inkomend toerisme', aldus Barbara Risselada, directeur van Marketing Groningen. 'Ook in 2018 zetten we, isamen met onze partners, in op het positioneren van Groningen als interessante toeristische bestemming. Hierbij richten we ons op Nederland, Duitsland en Vlaanderen en op groeimarkten als het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Ook gaan we meer inzetten op het aantrekken van zakelijke bezoekers en congresgangers zodat we de stijgende trend ook dit jaar kunnen doorzetten.'