Navigatie overslaan

Gro­nin­gen steeds popu­lair­der onder bui­ten­land­se toeristen

De eerste cijfers over 2015 wijzen uit dat de stad Groningen wederom een goed toeristisch jaar heeft gehad. De VVV-winkel trok behoorlijk meer toeristen, de Martinitoren mocht rekenen op meer bezoekers en ook online deed Groningen het goed. Opvallend is dat er steeds meer buitenlandse bezoekers de Stad aandoen en dat de verruimde koopzondagen hebben geleid tot extra bezoekers.

De Groningse VVV op de Grote Markt trok in 2015 opnieuw meer bezoekers dan in het voorgaande jaar. In 2015 passeerden 296.000 toeristen de drempel van de VVV-winkel. Dat is een stijging van bijna 20 procent in vergelijking met 2014 (249.800). Daarmee is de VVV op de Grote Markt één van de best bezochte VVV’s van Nederland. Winkelmanager Dina Jongedijk: ‘We merken duidelijk dat er steeds meer buitenlandse bezoekers een voet over de drempel zetten, veel buitenlandse studenten nemen hun ouders vaak mee om hier cadeaus en souvenirs te kopen.’

Martinitoren
Ook de Martinitoren kon rekenen op meer bezoekers in het afgelopen jaar, het aantal steeg met ruim 15 procent naar 63.452 bezoeker: een nieuw record. In 2014 werd het record ook al verbroken, toen bezochten zo’n 55.000 mensen de Martinitoren. Jongedijk: ‘Opvallend is het grote aantal beklimmers op de zondagen, sinds de Martinitoren alle zondagen open is zien we dit heel duidelijk terug in de cijfers.’

Online - meer buitenlands bezoek
De internationalisering van het Groningse toerisme is ook online te zien. Steeds meer buitenlandse bezoekers brengen een bezoek aan de websites van Marketing Groningen. De websites hebben in 2015 opnieuw meer dan 1 miljoen unieke bezoekers getrokken. Het totaal aantal unieke bezoekers kwam uit op 1.164.000. Vooral het aantal Duitse en Engelse bezoekers groeide sterk, met respectievelijk 30,9 en 41,5 procent.

toerisme.groningen.nl

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring