Navigatie overslaan

Gro­nin­ger Zee­ha­vens blij­ven groei­en, ondanks recessie

De Groningse zeehavens – Delfzijl en de Eemshaven – merken niets van een economische recessie. Dit in tegenstelling tot Rotterdam, waar de overslag in hoog tempo afneemt. Maar in de provincie Groningen komt er voorlopig even geen eind aan de groei van de overslag. Ook de uitgifte van bedrijfsterreinen loopt nog steeds volgens de planning, zo heeft de directeur van Groningen Seaports, Harm Post, laten weten.

Dat de Groningse zeehavens maar doorgroeien heeft volgens hem waarschijnlijk alles te maken met het feit dat beide noordelijke havens zich vooral hebben ontwikkeld tot energiehaven, terwijl de Rotterdamse haven vooral een doorvoerhaven is voor consumptiegoederen, en daarmee veel conjunctuurgevoeliger is.
Volgens Post is de overslag volgens de jongste gegevens dit jaar tot en met oktober met meer dan vijf procent gegroeid. Ook de uitgifte van hectares voor terreinen voor nieuwe bedrijven verloopt voorspoedig. "Tot nu toe heeft geen enkel bedrijf een optie op een bedrijfsterrein ingetrokken", aldus Post.

De Groningse zeehavens hebben de wind stevig in de zeilen omdat grote energiebedrijven als Essent, Nuon en RWE nieuwe elektrische centrales gaan bouwen, hetgeen miljardeninvesteringen oplevert. Tijdens de bouw van deze centrales zullen er veel grondstoffen moeten worden aangevoerd, en dat is ook gunstig voor de overslagcijfers. Ook wanneer de nieuwe centrales klaar zijn zullen er brandstoffen moeten worden aangevoerd.

"Wij blijven dus positief over de groei van de havens. Maar de recessie zal zeker ook wel enige invloed hebben. Daarom zullen we in het businessplan 2009 - 2013 de groeicijfers wel iets temperen", zo liet Post begin november weten in een interview met RTV Noord.

Daarbij liet hij ook weten nog steeds heel erg optimistisch te zijn over de komst van nieuwe bedrijven. Volgens hebben veel bedrijven misschien last van een economische teruggang, maar daar staat tegenover dat de grondstoffenprijzen, zoals voor staal, hard dalen, en daarmee dalen de bouwkosten ook weer aanzienlijk, aldus de directeur van Groningen Seaports.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring