Navigatie overslaan

Gro­nings bedrijf Concept7 helpt onder­ne­mers om digi­ta­le pro­duc­ten gebruiks­vrien­de­lij­ker te maken

Als ondernemers een website inrichten, denken zij vaak aan wat zij zélf belangrijk vinden. Het Groningse bedrijf Concept7 helpt die bedrijven om met een andere strategie tot een gebruiksvriendelijker product te komen.

“Ondernemers vragen zich vaak af: wat vind ik logisch om op de website te zetten? Dan ontstaat er een product uit je eigen tunnelvisie”, begint director new business development van Concept7 John Wittmaekers zijn relaas.

Dat product is vaak niet volledig ingericht op de behoeften van potentiële klanten. Concept7 start het proces van de ontwikkeling van een digitaal product met een andere vraag: wat is het achterliggende doel? Om dat doel te bereiken, wordt het product aangepast aan de wensen van de gebruiker.

Concept7 is een creatief bureau, dat bedrijven helpt bij de ontwikkeling van digitale producten. Het bureau verbetert de gebruikerservaring van het online platform, waardoor bedrijven hun zakelijke doelstellingen kunnen halen.

Het bedrijf van Wittmaekers heeft met die werkwijze het bestelproces van de verkoopsite Greetz gebruiksvriendelijker gemaakt. Dat bedrijf verstuurde aanvankelijk alleen kaartjes, maar besloot ook bosjes bloemen aan het assortiment toe te voegen. De verkoop daarvan viel aanvankelijk tegen.

Eye tracker

“We hebben op allerlei manieren onderzoek gedaan. Met data van Google Analytics, maar bijvoorbeeld ook met een eye tracker”, legt Wittmaekers uit. Die applicatie volgt de pupillen in ogen van potentiële gebruikers. Daardoor zie je wanneer mensen een tekst lezen of op zoek zijn naar een knop om verder te gaan in het bestelproces.

De eye tracker bestudeert bovendien 551 gezichtspunten, die zeven emotieprofielen kunnen vaststellen – bijvoorbeeld angst, frustratie, blijheid of verbazing. Wittmaekers: “Zo kunnen we dus vaststellen dat mensen het moeilijk vinden om een volgende stap te zetten in het bestelproces.”

Deze apparatuur staat in een UX lab in Groningen. In dat lab kunnen bedrijven hun online product onderzoeken met behulp van eye tracking en facial coding. Die tests kunnen overigens ook op locatie worden gedaan, bijvoorbeeld op kantoor of in een winkel.

Greetz

Uit het onderzoek bij het bedrijf Greetz bleek dat de gebruiker in verwarring achterbleef. Die kwam op de website voor een bosje bloemen, maar werd meteen benaderd voor een bijbehorend kaartje met allerlei ingewikkelde opties.

“Daar stokte het. Bezoekers die voor een bosje bloemen komen, willen de optie van het kaartje pas aan het einde van het proces. Ons onderzoek leidde dus tot een idee van hoe de bestelstraat beter kan worden ingericht”, aldus Wittmaekers.

Design en front-end development

Die werkwijze van Concept7 is relatief nieuw. Het bedrijf bestaat nu twintig jaar, maar is sinds het voorjaar van 2019 een nieuwe weg ingeslagen. Wittmaekers: “Wij hielden ons vooral bezig met design, maar daar bleef vaak weinig van over als het product door een andere partij werd geprogrammeerd.”

Met de koerswijziging heeft het bedrijf zelf programmeurs in dienst genomen. “Nu combineren we dat hoge niveau van design met goede kwaliteit front-end development. Op die manier blijft ook het design daadwerkelijk op het niveau waarop het bedacht is.”

De uitdaging voor Concept7 is ondernemers ervan te overtuigen dat op een strategische wijze naar het online product kijken daadwerkelijk helpt. “Dit traject kost geld”, zegt Wittmaekers. “Maar maak je deze keuze, dan loont het in 100 procent van de gevallen om goed te kijken naar je gebruikers en je daarop aan te passen.”

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring