Gronings bedrijf Let’s Get Digital gaat samenwerken met organisatie Eurovision Songfestival
De organisatie van Eurovisie Songfestival 2021, dat in mei in Rotterdam wordt gehouden, gaat samenwerken met het Groningse bedrijf Let's Get Digital, eerder bekend als EventInsight. Het innovatie platform van de Groningers wordt gebruikt om internationale media in een virtueel perscentrum te ontvangen.
Afgelopen week heeft het Songfestival laten weten om deze editie op anderhalve meter uit te voeren, met scherpe corona-maatregelen waarbij alle 41 artiesten in Rotterdam Ahoy kunnen optreden. Of publiek aanwezig kan zijn bij de shows en of de geplande activiteiten in gaststad Rotterdam plaats kunnen vinden wordt op een later moment besloten.
The show must go on
Het Eurovisie Songfestival gaat sowieso door op 18, 20 en 22 mei. Er wordt nu gewerkt aan vier scenario’s, waarbij een deel van het festival ook online plaatsvindt. Ook wordt gekeken hoeveel journalisten naar Rotterdam mogen komen. Normaal zijn dat er zo’n 1.500, maar de organisatie denkt dat er in het meest realistische scenario maar 500 journalisten mogen komen.
“Voor pers die in mei niet naar Rotterdam kan afreizen gaan we nu een virtueel perscentrum inrichten, waar gedurende twee weken de repetities en persconferenties live gevolgd kunnen worden”, zegt Babet Verstappen namens de organisatie. “De afgelopen periode hebben we gezocht naar een digitaal platform waarin we dit konden hosten en hebben dit gevonden in de mogelijkheden die Let’s Get Digital biedt. Belangrijk voor ons is dat journalisten écht het gevoel hebben dat ze fysiek aanwezig zijn. En niets hoeven te missen van alles wat daar gebeurt. Het is heel bijzonder dat we nu voor het eerst in de geschiedenis van het Eurovisie Songfestival journalisten op deze manier gaan ontvangen. Een forse stap in onze online aanpak.”
Digital that (almost) feels like physical
Het Groningse bedrijf Let’s Get Digital lanceerde tijdens de coronacrisis een online platform, waarbij de echte event beleving centraal staat. Zo werd het platform al gebruikt voor de online Promotiedagen. De extra live experience die het platform biedt was uiteindelijk de reden voor het Songfestival om voor het Groningse bedrijf te kiezen.
Nederland laat de wereld haar veerkracht zien op eigen bodem
Volgens Let’s Get Digital laat de samenwerking zien dat Nederland creatief en innovatief is in een tijd waarin de economie flinke tegenslagen krijgt en ook het Songfestival moet worden aangepast. “We hebben binnen ons team afgesproken dat we er hoe dan ook een geweldig feest van gaan maken met elkaar. En met die mindset komen ineens de mooiste oplossingen naar boven” aldus Ruben Haring, Partnership Director bij Let’s Get Digital.