Gronings bedrijf maakt nieuwe verlengbare vrachtwagen: de Eco-combi
Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV), ook wel Ecocombi genoemd, is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone, conventionele vrachtautocombinatie. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton mag wegen. Voor gemiddeld dezelfde lading wordt 30 tot 40 procent minder brandstof verbruikt. Dat levert een vermindering op van emissies van uitlaatgassen en de filedruk, zo laat woordvoerder Frits Hofma weten.
De nieuwe CCtrailer is dé combinatie voor efficiënt vervoer van containers. De CCtrailer is de LZV die verder in- en uitschuift. De lengte is daardoor flexibel van een 13,6 meter gekoppelde combinatie tot een 24 meter lange LZV.
In het transport van zeecontainers staat de beperkte flexibiliteit van het huidige LZV-materiaal grootschalig gebruik in de weg. De reeds bestaande LZV-combinaties kunnen niet gebruikt worden als conventionele combinatie zonder een gedeelte of één van de trailers te laten staan. Door deze beperkte flexibiliteit worden de mogelijkheden van een LZV bij het zeecontainervervoer volgens CC Trailer lang niet optimaal benut. Een bijkomend nadeel is dat een LZV bijna uitsluitend alleen op hoofdwegen mag rijden, er geen spoorwegovergang mag worden gekruist en er bij mist en gladheid ook niet gereden mag worden.
De gevarieerde gebruiksmogelijkheden van de door CC Trailer ontwikkelde multifunctionele CCtrailer levert de vervoerder een optimaal rendement op zijn investering. De combinatie betaalt zich snel terug door de optimale gebruiksmogelijkheden en efficiënte inzetbaarheid. ‘Meer containers per kilometer, dus een hoger rendement voor de vervoerder en verlader. Daarmee is het een crisisbestendig concept voor de planning van de zeecontainertransporteurs’, aldus het bedrijf.