Gronings project om kleuteravatars in toom te houden wint Onderwijspremie
Een project van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), waarbij Pabo-studenten met een VR-bril kunnen oefenen met het in toom houden van een kleuterklas vol kleuteravatars, heeft de Onderwijspremie 2024 gewonnen. Dit is de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Het project, 'De Klas op Orde met Virtual Reality’, ontvangt een bedrag van 1,2 miljoen euro.
Volgens de RUG vraagt het bewaren van de orde in de kleuterklas om heel specifieke vaardigheden. Om te oefenen met het aanpakken van ordeverstoringen kunnen de studenten gebruik maken van een VR-bril én een VR-klaslokaal gevuld met kleuter-avatars. Er kunnen verschillende scenario’s worden geoefend: van een voorbijrijdende brandweerwagen tot kinderen die onder tafels kruipen. Aan de student de taak om de geleerde theorie in de (virtuele) praktijk te brengen.
Met plezier voor de klas dankzij onderwijsinnovatie
“Vanaf het moment dat je die bril opzet sta je eigenlijk in de schoenen van de leerkracht. Je staat al meteen voor de groep”, vertelt een student in een video over het project. “Het is vooral heel leuk en een goede manier om veel te oefenen.” Marjon Fokkens-Bruinsma, Universitair Hoofddocent Hoger Onderwijs, vervolgt: “Het allerbelangrijkste van onze onderwijsinnovatie is dat studenten op een veilige manier beter leren omgaan met kleuters. Dat ze complexe strategieën krijgen aangeleerd en daarmee ook met meer plezier voor de klas staan.”
Nauwe samenwerking
De virtuele leeromgeving werd in nauwe samenwerking met Jolien Mouw ontwikkeld door het team Visualisatie van het CIT van de RUG.
Op dit moment wordt de tool ingezet bij de academische opleiding leraar basisonderwijs aan de RUG, maar ook de Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool Saxion, en Thomas More Hogeschool zijn betrokken bij de toepassing en verdere ontwikkeling van de VR-kleuterklas.