Navigatie overslaan

Gro­ning­se bin­nen­stad steeds meer van pla­ce to buy’ naar pla­ce to be’

Paul de Rook, wethouder Economische Zaken én Ambassadeur van Groningen De binnenstad van Groningen moet zich, als economische motor van de stad, nog meer ontwikkelen van 'place to buy' tot 'place to be'. Dat zegt Paul de Rook (D66), wethouder van Economische Zaken (EZ). In het recente coalitiekoord is dan ook vastgelegd dat er komende collegeperiode een half miljoen euro per jaar wordt uitgetrokken voor 'extraatjes in de openbare ruimte'.

Paul de Rook (31) is sinds februari van dit jaar wethouder Economische Zaken in Groningen. Heel wat anders dan zijn vorige grote portefeuille, Verkeer, maar zeker niet minder leuk of uitdagend, vindt De Rook. 'Wat deze portefeuille zo leuk maakt, is de omgang met ondernemers. Je wordt geen ondernemer omdat het moet, maar omdat je dat leuk vindt. De meeste ondernemers hebben dan ook een enorme drive, zien overal kansen en gaan niet bij de pakken neerzitten. Dat maakt ze enorm inspirerend om mee samen te werken.'

Bijvoorbeeld aan een van de voornaamste ambities van het coalitieakkoord: het creëren van 5000 nieuwe arbeidsplaatsen. 'Natuurlijk, je kunt je afvragen in hoeverre je als gemeente een rol kunt spelen in die toename, want je bent uiteraard afhankelijk van allerlei factoren, zoals economische groei. Maar dat neemt niet weg dat we er komende jaren alles aan zullen doen om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen', zegt De Rook. Hij benadrukt dat het daarbij niet alleen om hoogopgeleiden moet gaan, maar juist ook om meer kwetsbare groepen, zoals langdurig werklozen. 'Ik weet dat er onder ondernemers veel bereidwilligheid en belangstelling is om, vanuit het oogpunt van MVO, iets voor die groep te doen, maar dat koudwatervrees toch vaak een drempel vormt. Het is de taak aan ons als gemeente om ondernemers op dat gebied waar mogelijk te ontzorgen.'

Als het gaat om de binnenstad van Groningen is er afgesproken dat er komende jaren enkele miljoenen worden uitgetrokken voor het verder 'upgraden' van het stadscentrum. 'Dan gaat het echt om het toevoegen van extra kwaliteit, zoals bankjes, groen of speelplekken', noemt De Rook wat voorbeelden. 'Zeker nu, met de concurrentie van online shoppen, is het van groot belang dat we de binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk maken: van 'place to buy' naar 'place to be'. Het centrum moet niet alleen dé plek zijn om te winkelen, maar ook om te recreëren.'

'Wat dat betreft heeft de binnenstad de afgelopen jaren al een enorme kwaliteitsslag gemaakt. Kijk naar de vernieuwde inrichting van de Brugstraat. Omdat het asfalt heeft plaatsgemaakt voor gele steentjes, hebben de voetgangers er in dit gebied van de stad 20 procent meer openbare ruimte bijgekregen. Dat is geweldig, en maakt het centrum nog aantrekkelijker. Maar het is nu wel zaak die openbare ruimte goed te bewaken.'

En daar ligt volgens de Rook komende jaren nog wel een uitdaging: 'Voetgangers krijgen steeds meer ruimte, maar laten we dat vooral ook zo houden. Reclameborden, uitstallingen, fietsen: we moeten er strenger op gaan toezien dat de openbare ruimte er niet door wordt opgeslokt', zegt de wethouder. Hij verwijst naar het voornemen om in de kelder van het voormalige pand van V&D aan de Grote Markt een grote fietsenstalling in te richten. 'Alleen al in de binnenstad hebben we eigenlijk 10.000 extra fietsparkeerplekken nodig, maar dit is een mooi begin.'

Klik hier om te zien wat er de komende jaren allemaal gedaan wordt om de Groninger binnenstad nóg aantrekkelijker te maken voor bezoekers.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring