Navigatie overslaan

Gro­ning­se Crow­dy­news ver­o­vert de onli­ne krantenwereld

Groningen heeft een ‘krantenmagnaat’. Van de Washington Times in de VS en El Pais in Spanje, tot de Gazeta uit Rusland: ze maken allemaal gebruik van een Groningse vinding, namelijk Crowdynews.

Het gaat om Edwin Kuipers, directeur-eigenaar van het snel groeiende bedrijf Crowdynews. Dat hij deelneemt in kranten moet in dit geval vrij letterlijk worden genomen: Crowdynews zorgt voor een klein maar belangrijk onderdeel van de websites van deze kranten. Het gaat om opvallende blokjes waarbij slimme programma’s er voor zorgen dat er automatisch het laatste, relevante nieuws uit de sociale media in verschijnt. Een soort Google voor de sociale media.

Crowdynews is daarmee een van de succesvolle ICT bedrijven uit Groningen die niet alleen nationaal, maar ook internationaal aan de weg timmeren.

Vorig jaar won Crowdynews in Barcelona al een Europese onderscheiding. De ‘White Bull Summits Champions of European Innovation’ riep Crowdynews toen uit tot winnaar van de 2012 Bully Awards.

Crowdynews is nog maar een jong bedrijf dat werd opgericht in 2010. De door Crowdynews ontwikkelde software combineert interessante en relevante inhoud uit sociale media met de inhoud van een website. Hierdoor stelt Crowdynews online uitgevers in staat om sociale media op een unieke manier te integreren in hun website.

Het concept van Crowdynews werd bedacht door Edwin Kuipers, die niet alleen ervaring had als internetondernemer, maar die ook taaltechnologie studeerde.

In de VS heeft Crowdynews inmiddels contracten afgesloten met 250 kranten en onlangs sloot het bedrijf een contract af met de op een na grootste krant van Rusland.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring