09/10/2019

Groningse evenementenapp ‘EventInsight’ wil Europa veroveren

Een app die deelnemers en bezoekers van een congres, beurs of ander event helpt bij het netwerken en ontmoeten van nieuwe mensen, maar ook: een app die de organisator van het event meer inzicht en informatie geeft over de bezoekers en wat zij van de verschillende programmaonderdelen vinden. Zie daar in een notendop de mogelijkheden van de app EventInsight, gebouwd en ontwikkeld in Groningen.

Eigenlijk begon het allemaal met de app Alamnapp, in 2010 bedacht en gemaakt door een paar leden van studentenvereniging Vindicat, waaronder Bas Krijgsman en Djurrre de Boer. De app, een soort online almanak en tegelijkertijd online communicatiemiddel voor verenigingen, werkte als een tierelier maar een nadeel was er ook: de app was alleen voor verenigingen dus de afzetmarkt was beperkt.

Maar: de techniek werkte en het framework stond. Zonde om daar niets mee te doen, vonden de jonge ondernemers en dus besloten ze zich op de congressen- en eventmarkt te richten. Met uiteindelijk de app EventInsight als resultaat.

Het bijzondere aan de app: het mes snijdt aan twee kanten. Niet alleen de gebruikers ervan- de bezoekers dus - hebben er profijt van, maar ook de organisator levert het nuttige informatie op. “Als bezoeker ga je naar een beurs of congres met als doel bepaalde mensen te spreken en je netwerk uit te breiden. Vaak lukt dat, maar vaker ook niet. Dan biedt de app uitkomst: via de app kun je achteraf iemand opzoeken en alsnog een afspraak maken voor een kop koffie.” Vooraf kijken wie er allemaal aanwezig zullen zijn, kan ook. “Dat maakt dat je veel efficiënter een event kunt bezoeken.”

Feedback

Handig voor de bezoeker dus, maar ook de organisator plukt de vruchten van de app. “Je kunt gedurende de dag feedback vragen van de gebruiker”, geeft Krijgsman als voorbeeld. Want: omdat je door de app precies weet wie bij welk programmaonderdeel is geweest, kun je heel gericht om feedback vragen.

Het is aan de organisatie van het event om te bepalen elke functionaliteit en opties al dan niet aan de basisapp worden toegevoegd. Belangrijker: ook het uiterlijk en de vormgeving van de app kan worden aangepast aan het desbetreffende event. “De app is daardoor niet herkenbaar als EventInsight, maar ziet eruit alsof een app van het event zelf.”

Engeland en Spanje

EventInsight is inmiddels actief in twaalf landen en leverde al voor meer dan 170 congressen en events een app. Onder andere Yakult, de Verenigde Naties en Unesco maakten al gebruik van EventInsight.

De startup, met behalve Krijgsman ook Ruben Haring aan het roer, heeft inmiddels zestien mensen in dienst. De plannen om heel Europa te veroveren liggen klaar. In januari start de uitrol naar Engeland en daarna volgt Spanje. “Ons doel is om in 2022 meer dan 4000 events te doen.’’

08/10/2019
Scale-ups gezocht voor vergroening chemie en energie in Noord-Nederland
08/10/2019
Investering in spin-off van UMCG voor ontwikkeling medicatie ‘Vlinderkinderen’