Navigatie overslaan

Gro­ning­se onder­ne­mer komt met nieuw con­cept voor bedrijfs­waar­de­ring: Leovalor

Zo’n anderhalf jaar geleden verkocht Marc Schriemer zijn aandelen in het mede door hem opgerichte en uiterst succesvolle Groningse internetbureau iWink. Terwijl hij met dat traject bezig was, liep hij tegen een interessant fenomeen aan: het ingewikkelde proces van de bedrijfswaardering Zijn eigen ervaring met dit proces bracht hem op het idee voor zijn nieuwe onderneming: Leovalor.

Het splinternieuwe Leovalor specialiseert zich in het maken van bedrijfswaarderingen. Één van de belangrijkste elementen die Schriemer graag wilde terugzien in zijn nieuwe bedrijf was: onafhankelijkheid. ‘Wat je als ondernemer niet wilt als je een bedrijfswaardering laat maken is een derdenbelang. En niet zelden is dat toch het geval. Ik wil de ondernemer de zekerheid geven dat het enige belang ligt bij het maken van een zo’n goed mogelijke waardering. En dat kan je alleen echt goed borgen als je ervoor kiest te specialiseren: geen andere producten of diensten, alleen bedrijfswaarderingen.’

Schriemer wilde daarnaast waarderingstrajecten toegankelijker te maken. Samen met een accountantskantoor ontwikkelde hij een gestandaardiseerd werkproces met unieke algoritmes, die het proces van waarderen enorm versnellen. En daarmee wordt de investering voor de ondernemer kleiner. Precies de bedoeling, want Schriemer is ervan overtuigd dat ondernemers meer en vaker kennis zouden moeten nemen van de waarde van hun onderneming en inzicht moeten hebben in hoe deze is opgebouwd: ‘Nu wordt een bedrijfswaardering vaak alleen overwogen in het geval van een bijzondere situatie. Ik pleit voor waarderen in goede tijden en dat vervolgens regelmatig te herhalen. Kennis over de opbouw van je bedrijfswaarde is als ondernemer ontzettend waardevol. Weten wat de onderneming waard is en hoe dat is opgebouwd geeft je namelijk veel meer controle over deze waarde. Waarde-optimalisatie zou net zo gewoon moeten worden als winstoptimalisatie.’

Niet alleen het toegankelijk maken van bedrijfswaarderingen vond Schriemer belangrijk, hij heeft ook heel zorgvuldig gekeken naar manieren om de waarderingsmethode zo te verrijken dat interpretatieverschillen zoveel mogelijk kunnen worden geëlimineerd. ‘Bij de meest gangbare waarderingsmethode heb je te maken met zaken als prognoses, marktfactoren en andere elementen die heel bepalend zijn voor de waarde en tegelijk makkelijk te beïnvloeden zijn in iemands voordeel of nadeel. Heel subjectief dus. En dat wil je niet. Helemaal niet op het moment dat er in een conflict wordt gewaardeerd. Je wilt een zo objectief mogelijk cijfer zien aan het eind van het traject.’ Er werd een uniek algoritme ontwikkeld waarmee de subjectiviteit wordt geminimaliseerd en de betrouwbaarheid van de prognoses inzichtelijk wordt gemaakt. Tevens biedt Leovalor de mogelijkheid om anoniem te waarderen. ‘Op die manier kun je er dus voor zorgen dat je nooit de schijn tegen hebt.’

Een missie in de financiële markt klinkt wat ongebruikelijk voor een internetondernemer. Maar voor Schriemer voelt het heel logisch: ‘Tijdens het uitkooptraject zag ik zo duidelijk wat er beter en makkelijker zou kunnen ten faveure van de ondernemer. Dan ga ik niet wachten tot iemand anders dat voor me oplost als ik het gevoel heb dat ik zelf kan doen. Daar ben ik ondernemer voor. De financiële markt heeft bovendien altijd mijn interesse gehad en is wat mij betreft hard aan innovatieve initiatieven toe. En ik hou er van om altijd verder te kijken naar verbetering, dus dit staat in alles erg dicht bij me.’

Het ontwikkelen van de vernieuwende waarderingswijze heeft ruim een jaar geduurd. Onlangs is Schriemer begonnen met de uitrol van Leovalor. ‘Het was een ontzettend intensief en interessant proces. Iets maken wat nog niet bestaat is een prachtige uitdaging. En net als destijds bij iWink geeft een bedrijf helemaal van de grond af opbouwen in een team met gelijkgestemden mij enorm veel energie. Wat er nu staat is iets waar ik trots op ben. Vooral omdat het echt waarde toevoegt voor ondernemers.’

www.leovalor.nl

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring