30/03/2021

Groningse ondernemer komt met zuinige en milieuvriendelijke inpakmethode: doosjes op maat

Een Groningse ondernemer heeft een oplossing bedacht voor de onnodig grote verpakkingen waarin producten worden vervoerd. Een geavanceerde machine maakt doosjes op maat, waardoor er per rit veel meer pakketjes tegelijk kunnen worden meegenomen. De CO2-uitstoot kan daardoor drastisch worden verminderd, zo stelt ondernemer Wouter Haan, oprichter van online drukkerij Reclameland. En dat niet alleen: ook is er geen opvulmateriaal meer nodig. “We maken een einde aan het verplaatsen van lucht.”

Volgens Wouter Haan levert zijn slimme inpakmethode veel milieuvoordelen en financiële voordelen op. Walther Ploos van Amstel, bedrijfseconoom en lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, stelt dat door het slim verpakken het aantal milieuvervuilende ritjes van webwinkels naar sorteercentra tot 50 procent worden teruggedrongen. En dat scheelt jaarlijks weer tot zo’n 10.000 ton aan CO2-uitstoot, zegt hij.

Milieuvriendelijk

De missie van ondernemer Wouter Haan: stoppen met het verplaatsen van lucht. Reclameland schafte vorig jaar als eerste ter wereld voor ruim 1 miljoen euro een volautomatische inpakmachine van de Zwitserse leverancier Kern aan. De Zwitserse machine kan op maat gemaakte doosjes maken waardoor de hoeveelheid lucht tot vrijwel nul wordt gereduceerd. “De machine maakt met behulp van een 3D-scan ter plekke een op maat gemaakt doosje. Op die manier zit er nauwelijks lucht meer in de pakketjes en gebruiken we enkel de minimaal benodigde hoeveelheid karton”, aldus Haan.

Ander voordeel: “We hoeven geen opvulmateriaal meer te gebruiken. Voorheen hadden we per jaar 129.000 strekkende meter aan opvulplastic nodig, een gigantische afvalberg. Dat is nu verleden tijd.” Bovendien nemen de doosjes op maat ook nog eens aanmerkelijk minder ruimte in. Voorheen pasten 24 kratten met telkens 16 dozen in een vrachtwagen, dus 384 pakketten. Nu zijn dat 52 dozen per krat en in totaal 1248 dozen per vrachtwagen. “Tel uit je winst. Hiermee maken we een einde aan het verplaatsen van lucht.”

Minder ritjes

Daardoor hoeven per saldo minder wagens de weg op, bevestigt expert stadslogistiek Ploos van Amstel. “Het aantal ritjes van webwinkels naar sorteercentra kan tot 50 procent worden teruggedrongen”, zegt hij. Hij rekent voor: “Elke nacht rijden er zo’n 700 tot 1000 vrachtwagens rond om de 600.000 tot 1 miljoen pakjes van webwinkels naar sorteercentra te transporteren. Die vrachtwagens rijden elk gemiddeld 150 kilometer. Gelet op de CO2-uitstoot van moderne diesels, 0,5 kilo per kilometer, kom je per saldo uit op 75.000 kilo per nacht. Dat komt neer op 19.500 ton op jaarbasis. Als je het aantal ritjes met 50 procent kunt verlagen, kom je dus uit op een besparing van bijna 10.000 ton CO2-uitstoot.”

Verder zijn voor de zogeheten last mile, het laatste stukje vervoer naar de klant, kleinere en bovendien minder bestelvoertuigen nodig. "Je gaat immers met minder volume de wijken in.” Behalve milieuvoordeel levert dat ook in financiële zin winst op. “Door de aanschaf van kleine bussen bespaar je 15.000 grote bussen. Dat levert pakketbezorgers per bus (klein naar groot) 700-1.000 euro per jaar op in lease en verzekering. Dat komt omgerekend neer op 11 tot 13 miljoen euro per jaar.” De webwinkels kunnen op hun beurt miljoenen euro’s uitsparen doordat ze gemiddeld genomen de helft minder materiaal gebruiken. Ploos van Amstel: “Kleinere bussen zijn bovendien veiliger in het verkeer.”

Over Reclameland

Reclameland in het Groningse Westerbroek is volgens eigen zeggen de snelst groeiende online drukkerij in Nederland. De drukkerij is in 2008 opgericht door de Groningse ondernemer Wouter Haan (1976) en bekleedt sinds 2015 de nummer twee positie in de markt. Per jaar drukt de onderneming meer dan 50 miljoen flyers voor zowel bedrijven als particulieren online drukkerij heeft inclusief oproepkrachten zo’n 180 werknemers. Naast flyers levert Reclameland onder andere briefpapier, stickers, visitekaartjes en enveloppen.

25/03/2021
Campus Community Fund: eerste 60 miljoen al geïnvesteerd
17/03/2021
Flitsende showreel over Groningen gaat de hele wereld over