Groningse overstapservice ziet aantal klanten rap groeien
De Groningse start-up Kostenservice.nl biedt consumenten de mogelijkheid om aan het einde van het jaar automatisch overstappen naar de goedkoopste energieleverancier. Het bedrijf bestaat nog maar een jaar, maar heeft inmiddels ruim 20.000 klanten.
Volgens oprichter en directeur Jack van der Steen is het inmiddels de gewoonste zaak van de wereld om over te stappen naar een goedkopere energieleverancier. Sterker nog: zo’n 5,4 miljoen Nederlanders maakten afgelopen jaren de switch.
Hogere tarieven
Maar daarna gaat het mis, ziet Van der Steen in de praktijk: mensen denken dat ze niet meer opnieuw hoeven te switchen, omdat ze toch al bij de goedkoopste aanbieder zitten. “De realiteit is echter dat men na een jaar automatisch vervalt in de hogere tarieven”, zegt hij. Door niet elk jaar opnieuw te switchen laat een huishouden gemiddeld 320 euro per jaar liggen.
Gunstig energiecontract
Consumenten die zich aansluiten bij Kostenservice.nl stappen elk jaar automatisch over op een partij met nog scherpere energietarieven. “Leden van Kostenservice geven eenmalig toestemming, waarna de dienst jaarlijks voor een gunstig energiecontract zorgt”, legt de ondernemer uit. Daarbij moet Kostenservice wel een gedane bespaarbelofte waarmaken. “Op deze wijze is de consument jaar in jaar uit gegarandeerd veel goedkoper uit dan ‘onregelmatige klanten’, die af en toe eens overstappen.”
Succesvol
Van der Steen deed in Engeland inspiratie op voor de oprichting van Kostenservice. Daar stuitte hij op een vergelijkbaar model, dat ook nog eens heel succesvol bleek.
Ook in Nederland lijkt de dienst waarmee consumenten automatisch overstappen een succes te worden. Kostenservice werkt inmiddels voor 20.000 consumenten maar Van der Steen verwacht dat dit binnen een jaar 60.000 zullen zijn.