Groningse scheepvaart heeft het tij mee
De bloeiende onderneming bestaat uit vier divisies, waarvan de tak die het scheepsmanagement voor de twee eigen rederijen verzorgt het meest in het oog springt. Voor een groot aantal Duitse, Zweedse en Finse reders doet de Marine Division de begeleiding van de nieuwbouw van schepen, het crewmanagement en de financiële afhandeling van deze zaken.
'De wachttijd voor een schip bedraagt momenteel vijf jaar', legt directeur Karin Orsel uit. 'Dat is een enorm contrast met de nijpende situatie van een paar jaar geleden.' Alleen al in Nederland worden er jaarlijks meer dan zeshonderd nieuwe personeelsleden in de scheepvaartsector gezocht.
De Groningse spelers in deze markt hebben invloed op heel Europa, stelt Orsel. 'Daar staan we hier in Groningen veel te weinig bij stil', vindt ze. De reputatie van Management Facilities
Group trekt doorlopend nieuwe klanten uit alle hoeken van de wereld aan. 'Ik denk dat bedrijven het waarderen als ze extra persoonlijke aandacht krijgen', vermoedt ze. 'Daar zijn wij hier in Groningen heel goed in. Wij verkopen geen praatjes, wij dóen gewoon. Die houding is zeldzaam, ook in onze sector.'
Het enige dat Management Facilities Group in de scheepvaartbranche níet regelt, is de bevrachting. 'Dan zouden we een concurrent worden van onze eigen klanten', lacht Orsel. 'Dat is nooit verstandig.'