Navigatie overslaan

Gro­ning­se star­tup Atta​ching​.it ver­dient plek in pres­ti­gi­eus groei­pro­gram­ma Microsoft

Wat begon als een handige tool voor de flexibele werkplekgebruikers in het Launch Café in Groningen, zou weleens uit kunnen groeien tot een wereldwijd succes. Het nog jonge bedrijfje Attaching.it ontwikkelde een systeem waarmee op een snelle en veilige manier grote databestanden (tot 10 gigabyte) verzonden kunnen worden. De vinding werd aangemeld voor het prestigieuze groeiprogramma van Microsoft Ventures, de investeringsclub van de Amerikaanse softwaregigant, en wist daar samen met acht andere veelbelovende Europese startups een plekje in te veroveren. ‘Eigenlijk een beetje tot onze eigen verbazing’, zo geeft Roham Rahimi, medebedenker en tegenwoordig verantwoordelijk voor de marketing van het nog jonge bedrijf, eerlijk toe. ‘We zijn er ingestapt met het idee ‘we zien wel’, maar we kwamen telkens weer een ronde verder.’

In totaal waren er maar liefst 360 startende bedrijfjes uit heel Europa die meedongen naar een plekje in het groeiprogramma van Microsoft. ‘In de eerste ronde bleven daar nog maar vijftig van over’, aldus Rahimi, die samen met Tim Velthuis en Bert Sinnema het team achter Attaching.it vormt. ‘We vonden het al heel wat dat wij daar toen bij waren.’ Maar ook bij de volgende ronde bleef Attaching.it overeind. ‘Samen met 19 anderen mochten we toen ons product presenteren voor een jury van 15 ervaren professionals in Berlijn. Zij kozen uiteindelijk de negen winnaars, waaronder dus Attaching.it. En zo kwamen we terecht op de bovenste verdieping van een groot kantoorpand in Berlijn, waar we de steun, de know-how en het netwerk van Microsoft tot onze beschikking hebben om van Attaching.it een succes te maken. Toch zal Groningen altijd onze thuisbasis blijven; daar is het immers allemaal begonnen.’

Attaching.it werd overigens geboren onder een andere naam. ‘In het Launch Café was er vraag naar een systeem waarmee je snel en veilig grote bestanden naar elkaar kunt sturen. Je hebt natuurlijk WeTransfer, maar ook daarmee kun je niets wat groter is dan 2 GB verzenden’, legt Rahimi uit. ‘We hebben toen Stuurdieshit.nl ontwikkeld, waar je gratis en veilig databestanden tot 10 GB kon uploaden.’ Via het Launch Café kwamen ze ook in contact met Mark Voermans, Senior Business Development Manager bij Microsoft Nederland. ‘Die was direct erg geïnteresseerd in ons systeem en heeft ons overgehaald om de dienst aan te melden voor het groeiprogramma.’ Maar dan wel onder een andere naam. ‘Stuurdieshit.nl was commercieel gezien natuurlijk niet zo’n erg goed idee’, lacht Rahimi. ‘En dus is het nu Attaching.it.’

Als deelnemer aan het ‘accelerator-programma’ van Microsoft moet er hard gewerkt worden, zo geeft Rahimi aan. ‘In een aantal fasen werken we naar 25 maart 2014 toe. Op die dag, de zogeheten ‘Demo Day’ moeten we ons idee pitchen voor een publiek van tweehonderd man, waarvan de helft investeerders en de andere helft journalisten. Op dit moment zijn we vooral druk met het signaleren en oplossen van eventuele pijnpunten en het analyseren van de markt. Van daaruit wordt er steeds een stapje verder gezet, zodat je op Demo Day een volwaardig en hopelijk voor investeerders interessant product kan presenteren.’

Pas na Demo Day is dus met zekerheid te zeggen hoe het Attaching.it verder zal vergaan, maar de voortekenen zijn gunstig. ‘Al voordat we aan dit programma meededen, zijn we met Microsoft naar de Big Data Conference in München geweest om ons idee te presenteren. Daar bleek dat veel bedrijven op zoek zijn een oplossing waarmee op een veilige manier veel data verstuurd kan worden. Multinationals als Disney, l’Oréal en Volvo gaven toen al aan wel iets te zien in Attaching.it.’

www.attaching.it

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring