Groningse startup Klippa wint ASN Bank Wereldprijs met digitale kassabon
Jaarlijks zorgt de papieren kassabon voor dertig miljoen kilo afval. De komst van de digitale kassabon is volgens de oprichters van Klippa vergelijkbaar met de recente veranderingen op het gebied van de plastic tasjes. 'Door een kleine gedragsverandering kunnen consumenten samen, vaak onbewust, een grote impact op het milieu hebben.'
De jury van de ASN Bank Wereldprijs zag die waarde ook. De innovatieve hardware van Klippa werd door de juryleden omschreven als 'het eerste steentje dat uit de dam getrokken wordt en een gigantische impact kan hebben op het milieu als de dam doorbreekt'.
Bij Klippa zijn ze uiteraard erg blij met de erkenning. 'Het winnen van deze prijs voelt als een grote waardering voor drie jaar hard werken en innoveren met ons team', aldus Yeelen Knegtering, één van de oprichters van Klippa.
Naast de prijswinnende milieuvoordelen, levert de Klippa-app ook grote directe winst op voor de consument. Zo raak je nooit meer een bonnetje kwijt en biedt de app een handig uitgavenoverzicht.
Groningse pilot
Klippa is opgericht door zeven Groningse ondernemers, destijds nog studenten. Omdat de oprichters uit Groningen komen, was het hun droom altijd al om Groningen de eerste stad in de wereld te maken met overal een digitale kassabon. Het begin is nu gemaakt door een samenwerking van de Zwanestraat en Kromme Elleboog. Daar zullen de winkels nog voor de kerst voorzien zijn van een digitale kassabon.