Groningse startup SharkMark maakt organisatieverbetering leuk via serious games
Volgens SharkMark-oprichter Lammert van der Wal is het meekrijgen van medewerkers in een organisatieverbetering vaak een grote uitdaging voor veel managers, leidinggevenden en consultants. En dat terwijl die medewerkers volgens hem juist de verbeterexperts bij uitstek zijn. ‘Met onze producten willen we organisaties helpen om die verbetering leuk en praktisch te maken’, aldus Van der Wal. ‘Met de serious games Lean Scene Investigation en JUNGOO Lean kunnen consultants de verbeterexpertise van medewerkers in een organisatie mobiliseren.’
In de games gaan spelers (medewerkers) op jacht naar boeven (verspillingen) in de eigen organisatie en doen daar verbeteraangiftes van. Hoe meer aangiftes, hoe meer punten de spelers verdienen. Daarnaast zijn er diverse extra’s te verdienen, bijvoorbeeld omdat collega’s positief op elkaars verbeteraangiftes stemmen of omdat spelers bepaalde ‘milestones’ halen.
Door de verschillende game-elementen, de eenvoud en de slimme technologie worden medewerkers op een leuke en praktische manier betrokken bij de organisatie (strategie). Met de verzamelde data zijn consultants vervolgens in staat om sneller en dieper in de problematiek en het verbeterpotentieel van organisaties te duiken.
“Lean Scene Investigation is inmiddels bij diverse organisaties toegepast. Momenteel halen we al mooie resultaten bij onder meer de gemeente Leeuwarden en netbeheerder Stedin in Rotterdam. Daarnaast is er brede interesse vanuit de consultancybranche en opleidingen -en trainingsbureau’s”, zo geeft Van der Wal aan.